Bestaat er een lijst met de populairste klassieke muziek?

Ik heb een brede muziek smaak dus kan ik ook genieten van klassieke muziek. Helaas heb ik er weinig kennis in omdat ik de enige ben in mijn omgeving. Ik ken wel namen maar geen 'nummers'.

12 jaar geleden
in: Muziek
2.1K

Het beste antwoord

Dit lijkt me wel een leuke site voor je :-)
http://www.nutsie.com/top100sradio/40%20Most%20Popular%20Classical%20Works/4154685

Het is een top 40, waar je ook direct naar kunt luisteren, en als een "nummer" je niet zo bevalt, klik je gewoon verder. Je kunt zelfs in de top-10 doorklikken naar youtube.

Natuurlijk is het wel heel betrekkelijk, al die top 100's, 40's etc. Want wat is het criterium? Meest op CD/LP uitgebracht? Meest gespeeld in concertzalen? Meest over geschreven? Maar dat mag de pret niet drukken, en veel plezier!

Kijk ook eens op Amazon; daar staan veel verzamel-CD's met "top" composities. Vaak kun je dan van iedere compositie even een proef-minuutje beluisteren.

Toegevoegd na 2 minuten:
hier ook de top 100, als je 40 niet genoeg vindt.

http://www.nutsie.com/top100sradio/Top%20100%20Classical%20Works/4145605
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+

Andere antwoorden (2)

Zet je radio eens op de zender Classic FM. De hele dag door kan je daar de populairste klassieke muziek en aanverwante lichte muziek en filmmuziek horen. Zie hier hun lijst van 1000 populairste fragmenten: http://www.classicfm.nl/muziek/klassieke-top-1000

Vroeger was er bij de elpees een serie die heette "Music for the Millions". Daar stond ook dat soort muziek op. Van het Adagio van Albinoni tot het Zwanenmeer van Tsjaikovski. Ook op cd overgebracht Bij Muziekweb kan je van meerdere delen de inhoud zien, dat zijn mooie lijstjes voor jou om te gebruiken: http://www.muziekweb.nl/MuziekWeb/Cat/Classical/Search.php?AlbumTitle=music%20for%20the%20millions. En door te googelen op "Music for the millions" komen er nog veel meer tevoorschijn.
Amadea
12 jaar geleden
Kijk eens naar de laatste voorstelling van Hans Liberg. In zijn voorstelling 'De Negende' heeft hij een lijst hangen met componisten en namen van die stukken.
Met deze lijst laat hij je ook zien hoe het in de huidige muziek is verwerkt.
Hier leer je veel stukken kennen bij naam.

Succes!

Ps. Ik vindt zelf 'Morgenstimmung' uit de Peer Gynt-suite erg mooi.
Daarnaast heb je nog de bekende werken van zoals Fur Elise en Symphonie no.5 van Beethoven.
Bekende kerstliedjes bevatten trouwens ook klassiek, volgens mij waren dit stukken van Mozart.