Is een toonafstand ook een terts, kwint, kwart,... als er een rust tussen de twee tonen zit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe kom je erbij dat dat mogelijk niet kan zijn? Toonafstand heeft niets te maken met tijdsduur of rust: het is gewoon het verschil tussen twee tonen.

Het beste antwoord

Er is geen enkele definitie, of een voorwaarde waar je aan moet voldoen, als je 2 tonen met elkaar wilt vergelijken. In theorie kun je dus ook de toonhoogte van je deurbel, en de hoogte van je autoclaxon vergelijken en daar zal ook een interval uit rollen.

Maar het benoemen van afstanden tussen 2 tonen heeft meestal een functie. B.v. bij het analyseren van een compositie of het stemmen van je gitaar. Als er een rust tussen 2 tonen zit, dan zal er vast nog wel een reden te verzinnen zijn om dat interval te benoemen, als terts, kwint of sext.

Maar in de praktijk zal het zo zijn, dat hoe groter het aantal rusten is, of andersgezegd hoe kleiner de relatie tussen de 2 tonen is, hoe minder zinnig het wordt om de afstand tussen die 2 tonen aan te geven, en dus het interval te benoemen.

Voorbeeld: in de klassieke muziekpraktijk komt het veel voor dat b.v. een hoornist of trompettist bij een compositie een klein fragment moet spelen, en dan 60 maten rust heeft. In dat geval is er geen enkele relatie meer tussen de laatstgespeelde toon, en de eerste toon die hij moet spelen na de 40 maten rust, en kun je ook nauwelijks nog spreken van een interval, of een reden om dat interval te benoemen.

In theorie kun je dus alle tonen vergelijken die je wilt, of daar nu rusten tussen zitten of niet, maar in de praktijk is dat niet altijd zinvol of noodzakelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Ja, die toonafstand blijft (natuurlijk) hetzelfde, het maakt niet uit of er een rust of iets anders tussen zit.
gvrox