Hoe kan ik stukken steeds slechter gaan spelen? (piano)

Ik heb als ik heel lang voor een lied oefen (in dit geval Nyan Cat) dat RT me steeds beter lukt en dan na een paar dagen oefenen gaan opeens m'n handen verkeerde toetsen indrukken of uit het ritme spelen. Dit vind ik best wel vervelend. Ter info : als ik een lied leer, ga ik eerst de noten net zolang spelen tot ik het op gevoel kan spelen, en dan ga ik het lied gewoon heel vaak spelen tot ik hem op goeie snelheid kan en wat foutjes eruit heb gewerkt. En dan hierna heb ik altijd (wel met snellere stukken meer) dat wat ik hierboven beschreven heb. Hoe komt dit en wat kan ik er tegen doen?

Toegevoegd na 2 minuten:
'RT' is 'het'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Hoewel ik een ander instrument bespeel denk ik dat het principe wel hetzelfde zal zijn: Als je heel lang op een stuk heb geoefend dan ben je daar figuurlijk moe van geworden. Dan wil het hoe graag je dat ook wilt maar niet foutloos meer uit je vingers komen.
De truc is dat je het stuk dan een poos weglegt. Niet meer mee bezig zijn, maar er afstand van nemen en een ander leuk werk beginnen. En als dat andere werk in de grondverf staat, dan dat ene stuk weer tevoorschijn halen. Alleen doen wanneer je er echt zin in hebt. En dan zul je tot je verbazing merken dat het er fantastisch uit komt!
Amadea
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ik denk dat je nonchalanter gaat spelen omdat je het idee krijgt dat je het stuk beter kent. En dat er daardoor foutjes insluipen.
12 jaar geleden
ik denk dat je de grens van je kunnen(op dit moment) hebt bereikt.als je dan niet erg geconcentreerd bent gaat het mis.
12 jaar geleden
Het kan zijn dat je teveel geoefend hebt en dat je handen overbelast zijn geraakt. Ook het gebrek aan concentratie speelt een rol als je het zo vaak achter elkaar gespeeld hebt. Ik zou wat minder intens oefenen en in jezelf blijven geloven, dan komt het wel weer goed.
12 jaar geleden
IK heb precies hetzelfde gedaan als jij, met dit verschil dat een concert pianist een paar maten voorspeelde en ik dat dan moest herhalen, en dan twee dagen weer een paar maten, uiteindelijk had ik bijna de hele moonschein sonate van beethoven erin zitten zonder één noot te kunnen lezen, en toen begon de ellende, ik raakte het begin kwijt, en als ik dat dan probeerde te oefenen dan vergaten mijn vingers het einde weer... het heeft te maken met het didactische geheugen van je vingers, ik heb kennelijk die hersen capaciteit niet, maar die concertpianist kon met gemak 3 complete sonates onthouden, maarja het was zijn werk hè?