Welke redenen zijn er waardoor een gitaarsnaar kapot kan springen?

Ik weet dat temperatuurverschil een reden kan zijn, maar zijn er ook nog andere redenen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
7.8K

Het beste antwoord

- Harde speelstijl (zoals met plectrum)
- Plotselinge temperatuurverschillen
- Te hoog gestemd
- Verkeerde snaren gebruikt
- scherpe overgang op brug of zadel
- Verkeerde binding (op stemmechaniek). Wanneer een snaar een te scherpe knik heeft breekt hij eerder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je de waar snaar aan zit die knoppen te strak op draait en dan ga die springen heb ik mee gemaakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat slijtage en ouderdom ook meespelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben geen gitarist, maar wellicht heb je wat aan deze info:
http://www.gitaarprofessor.nl/help-mijn-gitaarsnaar-knapt-tijdens-het-optreden/
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Veel gebruik van de snaren, plotselinge temperatuurverschil (hierdoor worden de snaren ontstemd en als je weer gaat stemmen, is de kans groter dat ze breken). Ook als je slechte snaren hebt, die veel in omloop zijn, kunnen ze snel breken. En natuurlijk hard de snaren aanslaan.