Wat betekend een randje in je stem?

Vandaag zei iemand dat ik een "randje" in mijn stem heb en dat ik daarom goed nummers van nirvana en the doors kan zingen. Maar wat is een "randje" in je stem?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Antwoorden (3)

Die uitdrukking ken ik niet; wellicht is het Vlaams? Na even wat te hebben beluisterd van Nirvana en The Doors constateer ik dat ze daarmee moeten bedoelen dat je een ietwat schorre rauwe stem hebt, die moeiteloos van rustig vibrerend romantisch zingen over kan gaan in de felle kreten die bij hardrock horen. Een stem die dat niet heeft zal hoesten veroorzaken, en de stembanden van die zanger (op den duur) aantasten.
Amadea
11 jaar geleden
Een stem met een randje is een stemklank die een 'vervorming' heeft die iets extras aan de klankkleur toevoegt waardoor de klankleur uniek is. Een randje bij bijvoorbeeld opname apparatuur is een vervorming die extra warmte of body aan een geluid geeft. Met analoge (oudere) aparatuur kan een randje of unieke sound woren gecreëerd. Als je zangstem een randje heeft betekend dit meestal dat je een unieke sound hebt die maar weinig andere stemmen laten horen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat delmundo hierboven zegt, en vaak doelt men wel op een soort "schor" maar dan echt maar een klein beetje zodat je zoals hij inderdaad zegt net anders klinkt.