Wat zijn goede soflege oefeningen?

ik speel piano een wil later naar het conservatorium

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
bedoel je "solfège" ?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja

Antwoorden (3)

Hier een paar tips:

- op deze site:
http://www.digischool.nl/mu/leerlingen/mt/theorie.htm
staat helemaal onderaan deze gehoor-training link:
http://www.good-ear.com/
Daar kun je b.v. intervallen en accoorden oefenen.
De 2e link in het groepje diversen geeft een link naar de toelatingseisen voor het Amsterdams Conservatorium (ook interessant voor je?), en helaas werkt de 3e link niet.

- Als je zelf al wat wil oefenen kun je eens gaan trainen om simpele liedjes (waar je het notenschrift van hebt, zodat je het kunt controleren) zelf op te schrijven, met de juiste noten en het goed ritme. Je kunt heel simpel beginnen met b.v. het WIlhelmus, of een simpel kinderliedje.

- Het leukste is, om dit samen met iemand te doen. B.v. één of meerstemmig muzikaal dictee, accoorden en intervallen raden etc. Misschien ken je iemand die ook een vakstudie muziek wil gaan doen?

- Overleg eens met je pianodocent. Misschien kun je 5 of 10 minuten van iedere les besteden aan solfège?

- Ga eens naar een open dag van een conservatorium. In Utrecht is er eind maart volgend jaar weer een. Je kunt dan alles zien (en horen!) en je kunt ook alles vragen. B.v. wat de toelatingseisen zijn, en ook of er mogelijkheden zijn voor een vooropleiding.

Tenslotte: maak je niet al te veel zorgen over het theoretisch gedeelte. Het belangrijkste is dat je goed piano speelt. Het komt echt zelden voor dat iemand zijn instrument goed bespeelt, en niet wordt toegelaten omdat zijn theoretische kennis niet voldoende is, zoals vaardigheden in solfège. Het is door training goed te leren, en voor veel muzikanten geldt zelfs dat ze er nauwelijks moeite voor hoeven doen.

Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zorg dat je een schrift hebt met een lege notenbalk en vraag iemand anders om op de piano een eenvoudige melodie te spelen (bijvoorbeeld twee maten en dan allemaal kwartnoten), wat je afspreekt is de toon waarop je begint en aan de hand daarvan ga je in je hoofd de toonladder neuriën, op die manier weet je dan hoe je het moet noteren en welke noot het is.

Verder is het als basis erg handig om intervallen goed te herkennen. Terts onderscheiden van bijvoorbeeld een septiem, door dit te oefenen kom je ook al een heel eind.

Verder gewoon heel veel oefenen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Solfège oefeningen doe je vaak met je pianodocent,
of met iemand welke ook muziek gaat studeren.
bestaat uit: Intervallen luisteren, akkoorden leren, en de omkeringen er van, toonladders enz, enz. Succes.