Wat is de onderliggende betekenis van de song "Don't Fear the Reaper " van Blue Oyster Cult ?

Het liedje gaat over zo veel maar het is ook een warboel.

Heeft iemand zin om er naar te luisteren en te bedenken waar het over gaat ?

Is het een positieve of een negatieve tekst . Over liefde of over verderf ?

Toegevoegd na 2 minuten:
www.youtube.com/watch?v=ClQcUyhoxTg

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
8.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb wel zin om er naar te luisteren.
Doe ik wel vaker. Toevallig gisteren nog.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dank je Graye :-) Hierbij de link . hoop dat hij goed is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die had ik niet nodig hoor! ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mooi nummer hoor!

Het beste antwoord

Zoals ik het interpreteer is het iets positiefs.
Wees niet bang voor de dood, of De Dood - Magere Hein.

"Seasons don't fear the reaper
Nor do the wind, the sun or the rain
we can be like they are"
Dit kan je interpreteren als: je kan zonder angst voor de dood leven. Het zou goed zijn om zonder angst voor de dood te leven.
In mijn ogen allerminst zelfmoordpropaganda, maar een manier om te vertellen dat men wat minder angstig en krampachtig zou moeten leven.
Velen laten zich terughouden door de gedachte aan de dood.

Het nummer is ook gedaan door HIM.
Dat zet de context misschien in een ander licht, als je kijkt naar zijn eigen nummers zoals "Join me in Death".
Duister romantisch, twee geliefden die afscheid nemen van de lelijke wereld om voor eeuwig samen te zijn.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Dharma heeft daar in een interview in 1995 over gezegd:

I felt that I had just achieved some kind of resonance with the psychology of people when I came up with that, I was actually kind of appalled when I first realized that some people were seeing it as an advertisement for suicide or something that was not my intention at all. It is, like, not to be afraid of it (as opposed to actively bring it about). It's basically a love song where the love transcends the actual physical existence of the partners."

Vaag dus. Sommige mensen zeggen dat het niets betekent en alleen geschreven is om geld te verdienen.
AWM
13 jaar geleden
het enige wat ik als lijn kan ontdekken is: wees niet bang voor het onafwendbare nl. de dood. (wees niet bang voor magere heijn).

verder is de text vrij vaag, en dat is een modeverschijndel uit die tijd. wellicht geschreven om nooit helemaal begrepen te worden. net als led zeppelin indertijd met hun spacy texten. en the eagles konden er ook wat van.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 heel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+1 Menno. Spacy text , vind ik een hele goede. En ach is het liedje al weer uit die tijd ??? Zelfde tijd als Eagles , Led Zeppelin.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
zeker niet uit de tijd, net more than a feeling vrij tijdloos
ha ik vind het ook een heel mooi nummer

zoveel zachtheid in zich ten opzichte van zoveel destructieve krachten in deze wereld

de text ken ik niet want ik spreek aleen maar bbc engels en geen amerikaans hey?

Toegevoegd na 15 uur:
ik was vroeger een onderdeel van een groep in mijn jeugd : toen ik jong was

op een dag werd ik geconfronteerd met de dood van mijn vader..... de groep echter was nog jong en geen van allen waren ooit in contact gekomen met stervende

op een bepaalde manier steunde de groep me wel : maar er was wel een soort ongescheven wet : als ik mijn gevoel probeerde uit te spreken over mijn verlies dan werd iedereen opeens stil .... alsof het niet prettig was dat ik hierover sprak

dus zodoende leert men : men vermijd het gesprek over dit onderwerp .....
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben heel blij met het antwoord van jou want ik ervaar ook zachtheid in dit nummer terwijl het over de "dood " gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedankt voor je persoonlijke toevoeging nav dit nummer . +
Hier staat de Nederlandse vertaling van de tekst, misschien helpt dat om te begrijpen waar het over gaat:
http://songteksten.net/translation/3491/42647/blue-oyster-cult/dont-fear-the-reaper.html
Amadea
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hey bedankt voor het zoeken +
Het antwoord op die vraag wordt besproken op deze (overigens gewéldige) site.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik heb er niet naar geluisterd, maar the reaper is Magere Hein. Misschien zet jou dat op een spoor.