Hoe lang blijft een kruiz, mol of herstellingsteken duren?

In de muzieknotatie komen we kruizen, mollen en herstellingstekens tegen. Hoe lang blijven die duren, is dat slechts de maat waar ze in voorkomen of blijven ze de rest van het stuk duren?
Let wel: het zijn laddervreemde wijzigingstekens.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.9K

Het beste antwoord

Als ze aan het begin van de notenbalk staan : het hele stuk of deel van het stuk tot een eventuele nieuwe notatie aan het begin van de notenbalk.

Als ze in een maat staan : de rest van die maat. De volgende maat dan niet meer.

Als de eerste noot in een maat verhoogd of verlaagd moet worden en de tweede -zelfde- noot niet, staat er voor die tweede in dezelfde maat een herstellingsteken. Zoniet, dan worden beide noten verhoogd/verlaagd gespeeld, en pas in de volgende maat vervalt die kruis of mol weer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik was net te laat, ik zal je antwoord niet herhalen. Goed antwoord! + :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke duidelijk +

Andere antwoorden (1)

Toevallige voortekens (zoals ze heten als ze niet voor het hele muziekstuk van toepassing zijn) zijn alleen geldig in de maat waarin ze staan. Behalve wanneer de noot waar het teken voor staat is overgebonden naar de volgende maat; dan geldt hij ook in de volgende maat nog voor diezelfde noot. Maar staat er in de volgende maat die noot nog een keer, dan heeft deze weer de oorspronkelijke toonhoogte. Tenzij ook daar weer een voorteken bij geplaatst is.
Amadea