Is er een manier om mineur en majeur uit elkaar te houden?

Ik heb maandag een auditie en dan moet ik ook van een klank kunnen zeggen of het mineur of majeur is. Zijn er online oefeningen om dit te leren? Of is er een manier om dit te weten?

Toegevoegd na 17 minuten:
Helaas helpt het vrolijke en droevige klinken bij mij niet als ik een los akkoord hoor. =(

Weet jij het antwoord?

/2500

Hi Vera, weet niet of het je helpt, maar mineur klinkt over het algemeen droevig, en majeur neutraal tot vrolijk. Luister maar naar een aantal liedjes, met vrolijke teksten en met droevige teksten. Beluister dan of je los van de tekst hoort of de muziek droevig of vrolijk klinkt.

Volgens mij is de enige manier oefenen, oefenen, oefenen. Je kunt er evt. opletten of je een grote terts (majeur) of een kleine (mineur) hoort. De site bij de bron heb ik zelf gebruikt om te oefenen voor mijn toelating in de vooropleiding van het conservatorium. Je kunt zowel intervallen als akkoorden oefenen. Ik vond hem heel handig, hij is alleen wel in het engels... Succes!

Bronnen:
http://www.teoria.com/exercises/index.php

Als je het niet kunt horen is de enige manier tertsenstapelingen tellen. - Een majeur drieklank heeft 5 halven onder en 4 halven boven (bijvoorbeeld: c - e - g) - Een mineur drieklank heeft 4 halven onder en 5 halven boven (bijvoorbeeld: a - c - e)

Er zit niks anders op dan je oren te gebruiken. Als een schilder het verschil niet ziet tussen rood of geel heeft hij een probleem. Op één of andere manier moet je de mineur klank gaan herkennen. Als er iemand in je buurt piano of gitaar speelt kan die helpen. Laat hem zowel een maj en een mineur akkoord spelen. Dan kan je het verschil horen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100