Is er een manier om mineur en majeur uit elkaar te houden?

Ik heb maandag een auditie en dan moet ik ook van een klank kunnen zeggen of het mineur of majeur is. Zijn er online oefeningen om dit te leren? Of is er een manier om dit te weten?

Toegevoegd na 17 minuten:
Helaas helpt het vrolijke en droevige klinken bij mij niet als ik een los akkoord hoor. =(

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
5.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
heel veel succes met je auditie :D:D
ik hoop dat je het haalt
damn, hoe schrijf je haald, met een d of t??
het staat alle2 zo raaar :D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjee. =) Toch maar weer m'n liedje verandert....xD
En jaa nu je het zegt.. Weet het ook ff niet. Geloof haalt met een t.. haald haalt...? Hhmmmm..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb je zelf een instrument waarop je een mineur en majeur akkoord kan spelen? Dan moet je dat gewoon doen, of iemand opzoeken die een mineur en majeur akkoord kan, want dat is uiteindelijk de beste manier: het eerst zien en dan herkennen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop dat je het haalt! Zeker... Vera, zet 'm op! tt = stam + t, goed dus (tt is tegenwoordige tijd)
In de vt (verleden tijd) gaan we met d's aan de gang:
Je haalde het op je sloffen.
Je deed je uiterste best waardoor je het hebt gehaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha dankjee!
En ook voor de t/d uitleg. Was het ff kwijt met logisch nadenken hadden Thessa en ik het uit eindelijk waarschijnlijk ook wel geweten. Maar toch bedankt!xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Luister naar een flink aantal voorbeelden, misschien komt de klik dan! En anders maar over een tijdje... :-)
Belangrijkst is dat je lol in de muziek heb. Straal je dat uit, dat lukt alles.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Thessaheijden
Als je twijfelt gebruikt dan het werkwoord "lopen" in een zin.
Dat werkt in de meeste gevallen...
:|
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wel een beetje benieuwd hoe het gegaan is Vera! :-) of :-(?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gelukkig hoefde ik deze oefening uit eindelijk niet te doen. Wel een paar anderen dingen. Toch bedankt allemaal.
Ik was veel te zenuwachtig om een goede auditie te doen. Die zenuwen zitten mij altijd in de weg. Daardoor heb ik helaas niet zo goed gezongen. De oefeningentjes gingen ook niet super goed.. Nu maar afwachten. Krijg binnenkort de brief..

Antwoorden (4)

Hi Vera,

weet niet of het je helpt, maar mineur klinkt over het algemeen droevig, en majeur neutraal tot vrolijk.
Luister maar naar een aantal liedjes, met vrolijke teksten en met droevige teksten. Beluister dan of je los van de tekst hoort of de muziek droevig of vrolijk klinkt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja dat wist ik. Maar dit helpt mij vaak niet als ik gewoon een los akkoord hoor helaas. =(
Volgens mij is de enige manier oefenen, oefenen, oefenen. Je kunt er evt. opletten of je een grote terts (majeur) of een kleine (mineur) hoort.
De site bij de bron heb ik zelf gebruikt om te oefenen voor mijn toelating in de vooropleiding van het conservatorium. Je kunt zowel intervallen als akkoorden oefenen. Ik vond hem heel handig, hij is alleen wel in het engels... Succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je het niet kunt horen is de enige manier tertsenstapelingen tellen.

- Een majeur drieklank heeft 5 halven onder en 4 halven boven (bijvoorbeeld: c - e - g)
- Een mineur drieklank heeft 4 halven onder en 5 halven boven (bijvoorbeeld: a - c - e)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er zit niks anders op dan je oren te gebruiken. Als een schilder het verschil niet ziet tussen rood of geel heeft hij een probleem. Op één of andere manier moet je de mineur klank gaan herkennen.
Als er iemand in je buurt piano of gitaar speelt kan die helpen. Laat hem zowel een maj en een mineur akkoord spelen. Dan kan je het verschil horen.