waarom heeft een piano 88 toetsen?

zie vraag

Toegevoegd na 50 seconden:
ik bedoel, het is geen priemgetal, wel een constante dus geen braklav-concpt, niet deelbaar door PIE en geen kalender datum.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Niet alle piano's hebben 88 toetsen (de Bösendorfer 290 Imperial heeft er bijvoorbeeld 92), maar de meeste wel. Vroeger waren er ook instrumenten met minder toetsen. Maar de componisten wilden geen muziek ervoor schrijven als die niet op alle instrumenten gespeeld zou kunnen worden, daarom drongen zij aan op standaardisatie. Het is het aantal van 88 geworden omdat een octaaf uit 8 noten bestaat en 88 deelbaar is door acht.
Amadea
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jouw antwoord klopt niet: een octaaf heeft 7 witte toetsen (en 5 zwarte).
Als je een octaaf speelt gebruik je twee gelijke toetsen in twee opeenvolgende octaven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
een toonladder heeft 7 tonen, een octaaf (octavus= latijn betekend achtste) heeft er 8
Amadea
12 jaar geleden
Mijn antwoord klopt wél
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welles of nietes, C - D - E - F - G - A - B zijn 7 toetsen, de C' is de eerste toets van het VOLGENDE octaaf,
Als je de zwarte toetsen even niet meerekent zouden voor 11 octaven 77 toetsen nodig zijn, geen 88!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Overigens is de rest van je antwoord wél goed, mijn kritiek geldt alleen het laatste deel.
Amadea
12 jaar geleden
Maar ik beweer toch niet dat een piano 11 octaven heeft.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja een octaaf loopt van de c tot en mét de volgende c, dat zijn er dus 8
Bij een octaaf gaat het om de eerste en de volgende zelfde toon maar dan een 'octaaf' hoger, dus 2 maal de C
Is waarschijnlijk toeval. Als het 110 toetsen (o.i.d.) had gehad had je waarschijnlijk het zelfde gevraagd.