Waar kun je je eigen muziek vastleggen buiten BUMA?

Wij willen enkel eigendomsrecht op onze eigen muziek en de muziek verder gratis aanbieden overal op t net.
(Het gaat dus enkel om de erkenning dat de werken van ons zijn, verder mag iedereen het copieeren)
We willen NIET in zee met BUMA/ STEMRA.
Welk alternatief blijft er dan nog over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Als ik de vraag goed begrijp ben je op zoek naar de wettelijk bescherming van jouw auteursrecht, maar heb je geen behoefte aan de rol die Buma/Stemra kan vervullen ter behartiging van jouw financiele belangengen als muzikant. Als dit inderdaad het uitgangspunt is, hoef je eigenlijk niets te doen.

Sinds de komst van de Auteurswet kunnen schrijvers, muziekauteurs en andere makers namelijk rekenen op wettelijke bescherming van het auteursrecht. Artikel 1 van de wet luidt:

“Het auteursrecht is het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken en te verveelvoudigen, behoudens de beperkingen, bij de wet gesteld.”

Het schenden van dit artikel door een ander is in veel gevallen een onrechtmate daad. Er ontstaat dan doorgaans een grondslag voor schadevergoeding.

Jouw creatieve muzikale creaties zijn dus van rechtswege (dat wil zeggen: zonder dat daar een (rechts)handeling aan vooraf hoeft te gaan) auteursrechtelijk beschermd. Zolang jij geen belang ziet in de belangenbehartiging van Buma/Stemra bij het verkrijgen van een financiële vergoeding voor het gebruiken of verspreiden van jouw muziek, heb je Buma/Stemra niet nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Lijkt mij moeilijk tot onmogelijk, want Buma/Stemra heeft tot op heden een monopoliepositie....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Erger nog: de Buma gaat het internet kapot maken voor beginnende bands: http://www.bof.nl/briefbuma041009.html
Goeie vraag dus! Hopelijk is er een alternatief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je de muziek op papier kunt zetten in de vorm van bladmuziek met eventueel de tekst daarbij, kun je het opsturen naar de belastingdienst, afd. Registratie en successie.
Het wordt je dan teruggestuurd met stempel en dagtekening.

Toegevoegd na 12 minuten:
Nog even ter verduidelijking: De ingezonden stukken worden daar geregistreerd, van een nummer voorzien en ingeboekt. Mocht iemand er mee aan de haal gaan, kun je aan de hand daarvan bewijzen, dat het gecreëerde werk van jouw hand is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Klopt. Het is welliswaar geen 100% bewijs, maar je maakt de bewijspositie er wel sterker mee. Laat anderen maar eens bewijzen dat het van hun is. Dat kunnen ze alleen als de datum van de stukken eerder valt. En dat zal moeilijk gaan in dit geval.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Inderdaad Mark, geen 100%, je zou de bladmuziek immers gevonden of gestolen kunnen hebben en het vervolgens laten registreren. Maar dat probleem heb je dan ook bij Buma/Stemra.
Speciaal hiervoor is Creatve Commons in het leven geroepen, zie link!