ik wil een keyboard kopen. ik heb gehoord dat als je een keyboard kan spelen dat je ook piano kan spelen met hoeveel toetsen zou ik dan moeten nemen?

Toegevoegd na 13 minuten:
zouden jullie misschien een goede site kunnen sturen of een goed merk die altijd wel goede keyboards hebben en liever niet te duur niet duurder dan 250 ongeveer

Toegevoegd na 14 minuten:
en ik hoorde dat ze niet te dun moesten zijn de toetsen hoe breed ongeveer dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

Ik denk dat de Yamaha PSR E 333 een goeie keus is om mee te beginnen. Hij heeft 61 grote toetsen en de prijs is zeer redelijk nl 199 euro. Te vinden bij feedback.nl
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Keyboard spelen en piano spelen zijn twee wezenlijk andere disciplines. Ik durf best te stellen dat het tegenovergestelde van jouw bewering waar is. Wanneer je piano kunt/leert spelen is de stap naar een keyboard niet zo moeilijk. Je leert bij pianoles namelijk al gauw een duidelijke linkerhandmotoriek die je prima kunt gebruiken om op een keyboard de juiste akkoorden neer te leggen. Daarnaast is de aanslag van een piano zwaarder, dus zul je de toetsen van een keyboard daarna als "makkelijk"ervaren.
Andersom is het zo dat wanneer je keyboardles hebt genoten, en dus met je linkerhand vooral akkoorden hebt leren spelen, de stap naar een piano-linkerhandpartij best een lastige is. Leg voor de grap maar eens een 3 vinger akkoord neer aan de linkerzijde van het klavier op de piano... Klinkt wat zwaar ;-) En je moet ineens veel meer kracht gaan zetten om de toetsen in te drukken.

Ik wil je adviseren om te beginnen met pianoles, echter is een piano natuurlijk wel veel groter en duurder dan een keyboard. Ik kan me dus voorstellen dat dat moeilijk realiseerbaar is.
Als het dan uiteindelijk toch een keyboard wordt, vraag je toekomstige docent dan in ieder geval om ook de vingers van de linkerhand aandacht te geven. Misschien zelfs een echt pianoles-boek naast de keyboardboeken?

Succes met de keuze!