Hoe kan ik akkoorden beter onthouden?

Heb jarenlang alleen maar van muziek gespeeld en kan dus uitstekend noten lezen. Nu ben ik echter aan het leren te spelen op gevoel met bv alleen de akkoordnamen en ik kan ze prima spelen en als ik een nummer ingestudeerd heb dan speel ik het prima weg maar als je me dan een week later vraagt uit welke noten het Bb akkoord of de Gmaj7 of de Bm11 opgebouwd is..... geen idee???

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
6.1K

Het beste antwoord

Als je piano speelt zou je gitaar moeten leren en andersom: speel je gitaar, leer dan piano, of bas. Op de basgitaar speel je niet altijd alleen de grondtoon van een akkoord, maar verschillende tonen die in een akkoord voorkomen (of toegevoegde noten). Je 'breit' als het ware de akkoorden aan elkaar. Dat heeft mij veel inzicht gegeven in de opbouw van akkoorden, van melodieën en van liederen.

Als je pianist bent, helpt het om in grepen te denken, zoals een gitarist doet. Dan overzie je beter het geheel. Als je gitarist bent, helpt het om alle noten afzonderlijk voor je te zien op een klavier. En nadat je de akkoorden eigen hebt gemaakt op het klavier, moet je de melodie erin integreren. Dan zie/hoor je hoe die akkoorden met de melodie harmoniëren. Dan wordt de opbouw van een akkoord ook veel logischer.

Verder zou je die vervelende nootjes eens lekker los moeten laten en gewoon op je gehoor spelen. Honderd keer een nummer beluisteren en per noot meespelen. Eerst de melodie (of de baslijn), dan de bijbehorende akkoorden. Waarom hoort die toon er wel bij en die niet? Daar kan je de muziektheorie wel weer op loslaten, maar wat was er eerder, de muziek of de theorie? De muziek, dus ga terug naar de basis.

Ja, ik kan makkelijk praten, ik heb een absoluut gehoor en heb het me allemaal zelf aangeleerd. Maar het is echt een bevrijding als je die theorie los kunt laten en lekker mee kan spelen. Niet meteen piepen dat je dat niet kan. Zo heb je ook niet leren zwemmen. :) Gewoon doen en blijven luisteren. Als je dat doet, ga je de akkoorden en akkoordwisselingen herkennen. Een G-akkoord klinkt echt anders dan een A-akkoord.

Succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Veel blijven benoemen bij het oefenen, dat is het enige advies wat ik kan geven. Het is erg moeilijk om bij een akkoord de naam te blijven onthouden. Je weet vaak precies hoe die moet, maar hoe die heet? Ik herken het... geef me een nummer, ik studeer het in en ik speel het. Echter de namen van de akkoorden? Ik speel ze goed omdat ik ze geleerd heb bij het liedje, maar weet niet hoe ze gespeeld moeten worden als iemand zegt: C7 of Bm...
Veel blijven benoemen en veel blijven oefenen werkt het best. Ik ga wel eens gewoon een half uurtje akkoorden spelen... ga ik eerst de akkoorden tabellen langs en daarna blind wat liedjes... gewoon de akkoorden spelen en benoemen. Zo onthou je nog iets.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ben blij dat ik in ieder geval niet de enige ben die het lastig vind. Heb het ook al geprobeerd met ouderwets stampwerk, zoals vroeger de rijtjes woorden in het engels enzo. Naja, stug doorgaan dus!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stampen stampen... vroeger als kind ging dat best goed... maar nu is het gewoon lastiger. En zeker tientallen akkoorden, ik onthou ze ook echt niet allemaal. Alleen de akkoorden die ik praktisch altijd gebruik bij eenvoudige nummers: de C, F, G of D7 bijvoorbeeld.
Stug doorgaan inderdaad... en af en toe lekker je akkoorden tabel erbij houden... staat bij mij ook altijd aan de zijkant voor het geval dat ;)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die ligt bij mij ook altijd keurig naast me op het bankje hahaha.
Heel veel doen en blijven oefenen, zoals met alles wat je moet leren.

Toegevoegd na 47 seconden:
En natuurlijk helpt het als je de logica erachter snapt en hoe akkoorden in elkaar overgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Oefenen, oefenen, oefenen...

Ik heb gitaar gespeeld en vond dat gedeelte inderdaad ook een probleem. Begin met te zorgen dat je de accoorden wel kent.
Dus zoek ze op hoe je ze moet spelen, en speel ze terwijl je hardop zegt welk accoord het is.

Vervolgens zet je op papier wat accoorden achter elkaar, probeer ze te spelen en bekijk achteraf of je het goed hebt gedaan. Steeds maar weer herhalen, herhalen, herhalen... Herhalen is het sleutelwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat probleem heb ik ook, ik ben wel muzikaal aangelegd, heb zelf in een drumband gespeeld en nederlands kampioen geworden in de kampioensklasse van de KNF, maar op één trommel hoef je geen toonhoogtes te leren omdat die er niet zijn.

Ik denk inderdaad dat het benoemen van de accoorden als je ze speelt het meest handig is om ze ook te onthouden, en daarbij verschillende variaties te gebruiken als je ze begint te kennen.

Uiteraard is bladmuziek daarbij een heel handig, en een muziekleraar ook. Kan je dit niet betalen kijk dan eens op de website van justin guitar.

Mocht je wat anders bespelen, kijk dan op youtube en wie weet staat er naast het filmpje een link waar je terecht kan om jouw instrument te leren bespelen.

Veel muziekplezier!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil juist af van bladmuziek, akkoorden lezen die in noten genoteerd staan is geen enkel probleem. Maar in de band, als ze zeggen 'we spelen hier een Aadd9 dan moet ik opzoeken dat dit B E A is.....
Heb muziekles, zijn advies is veel spelen en zo onthouden. Maar kennelijk wil mijn grijze massa niet zo erg meer... Drumband? Beatrix toevallig?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nee,
Neerbosch Oost, tegenwoordig een slagwerkgroep.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
OK, dat is wat anders ja.
Voorzie de toetsen van een octaaf met plakletters en probeer zo met oefenen te onthouden met welke noten de akkoorden zijn opgebouwd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zonde van mijn toetsen en dit lijkt mij een handig hulpmiddel als je noten moet leren lezen maar een akkoord op die manier onthouden..... ik schrijf ze meestal boven het akkoord maar het blijft neit hangen op een of andere maneir.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn letters die handig weer te verwijderen zijn en geen schade aanrichten (eigenlijk folie en geen plak).
Naast veel oefenen moet je zorgen dat je de theorie goed begrijpt. Een G majeur is iets anders dan een G majeur 7, dat heeft te maken met het spelen van andere noten in een akkoord, wat wel klopt met de toonladder. Bij een G majeur 7 wordt de 7e toon in de toonladder van G wél gespeeld.

Het is lastig en begrijpen kost tijd, maar zolang je het blijft oefenen gaat het steeds beter.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb de theorie aardig onder de knie, snap alleen niet waarom ik niet gewoon kan onthouden en het dus steeds moet nakijken c/q 'berekenen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat komt met de tijd wel, op een gegeven moment is het Am7/F# akkoord net zo snel voor de dag als het E mineur akkoord. En je moet het blijven doen anders vervalt het. Als je een maand niet gespeeld heb merk je dat je veel dingen toch even rustig moet bekijken.
Leer de theorie, de structuur van de drieklanken, uit welke tonen van de toonladder het akkoord bestaat.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Akkoord_%28muziek%29
Dan moet het lukken.

Voorbeeld:
C7 is een grote drieklank (= grote terst +kleine terts) op C met daarop nog een kleine terts, dus 4 tonen totaal: c, e, g en bes.

Cmaj staat voor alleen de (grote) drieklank.

Theoretisch kun je dat 'maj' ook weglaten, omdat in de muziektheorie een grote letter C (tenzij alleen de toon C wordt bedoeld) het grote drieklank-akkoord eigenlijk al automatisch aanduidt (en een kleine letter c het kleine).
Maar in de popmuziek wordt (naar mijn weten) die notatie nooit gehanteerd.