Hoe voorkom je dat je pijn in je (rechter) schouder krijgt bij het gitaarspelen?

Misschien een andere houding aannemen, meer ontspannen? Maar hoe dan?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
4.6K

Antwoorden (5)

Hoelang speel je dan al? Al je net bent begonnen is dat logisch. Net als zere vinger toppen. Hopelijk zal je er aan wennen. Tenzij je als er als een gebochelde bij zit. Dan moet je wel aan je zit houding werken....of gaan staan..
:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor het antwoord, ik speel nu bijna een jaar en ik speel eigenlijk iedere dag wel minstens een halfuur, maar ik heb eigenlijk pas sinds ongeveer een week pas pijn tijdens het spelen en heb dat voorheen nauwelijks gehad. Misschien is gaan staan een optie, maar ik heb een akoestische gitaar zonder draagband erbij, dus ik dat proberen met mn rechtervoet op een krukje ofzo ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe zit je precies? Leunt de gitaar op je linker- of rechterknie, gebruik je een voetensteun?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De gitaar steunt op mijn rechterbovenbeen en ik gebruik meestal een voetenbankje, maar niet altijd..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En de hals van je gitaar zit bij je linkerhand? (Dus op de gebruikelijke manier, ik weet even niet of je dat nou rechtshandig of linkshandig zou moeten noemen, omdat je natuurlijk beide handen gebruikt).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een klassieke gitarist houd de body tussen zijn benen...:p
http://img.snowrecords.com/lp/1/2526.jpg
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja de hals zit links, ik heb deze houding zo geleerd op les..
meer ontspannnen . als je te lang een houding aan neemt worden je spieren lam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet ontspannen. Helaas weet ik niet of je klassiek speelt of niet. Zorg ervoor dat je schouders gelijk staan. Speel je met voetenbank?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gewoon losjes met je rechterellboog op de zijkant van je gitaar rusten door ook een gemakkelijke,relaxte zithouding aan te nemen.

Ik weet wel overigens wat je bedoeld: ik speel ook nog maar een paar maandjes gitaar en ik krijg ook rode,zere vingertoppen trouwens enzo,maar tja,dr komt op de duur wel eelt opgroeien ofzo.

ee,jij ook suuces met je gitaatrspelen....;-D
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord! Ik heb geen last meer van mn vingertoppen gelukkig, dat was al vrij snel over. En ik speel nu ruim 9 maanden, dus ik ben al wel gewend ;-) Maar jij ook succes met spelen!
Eelt op je vingers kan en zal je moeten kweken. Maar pijn aan je schouder duidt op een verkeerde houding. Dat is niet iets waar je aan gaat wennen en uiteindelijk zal het tot rsi-achtige blessures leiden. Jouw vraag is sec niet te beantwoorden. De enige manier om te bepalen hoe je het voorkomt is door te zien hoe je er bij zit. Ik kan je alleen maar adviseren om een houding te vinden waarbij je de pijn niet hebt. Inderdaad kan een voetenbankje helpen, veel klassieke gitaristen gebruiken dat. Kan eventueel ook zijn dat je een gitaar hebt die ergonomisch onhandig is (bijv. een jumbo-gitaar).

Toegevoegd na 1 minuut:
Je kan ook eens bij de bronverwijzing kijken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik speel nu bijna een jaar dus van m'n vingers heb ik geen last meer. Verder heb ik de pijn in m'n schouder ook pas sinds ongeveer een week. Meestal komt het als het langer dan een half uur speel. Maar in ieder geval bedankt voor het antwoord!