In hoeverre zijn muziekintrumenten verschillend voor linkshandigen?

Niet voor alle muziek instrumenten zal er linkse versie zijn. Een blokfluit of drumstel zal niet zo nauw lopen. Maar bijv een gitaar zijn daar ook linkse versies voor. Of is de volgorde van snaren niet zo heel relevant en kun je beide richtingen van snaren aan leren?

8 jaar geleden
in: Muziek
2.2K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+GV

Antwoorden (4)

Een gitaar is zeker links of rechtshandig. Normaliter sla je naar beneden. Dus van lage snaar naar hoge. Visueel en praktisch zijn gitaren dus ook gespiegeld.

Toegevoegd na 3 minuten:
Veel linkshandige leerden dus ook "verkeerd" gitaar spelen. Ofwel deden ze een slag omhoog met een rechtse gitaar. Ofwel gingen ze rechtshandig spelen. Wat een nadeel is bij finger picking omdat een rechterhand bij een linkshandige niet zo ontwikkeld is (in de regel).

Toegevoegd na 4 minuten:
http://usercontent1.hubimg.com/508792_f260.jpg

Toegevoegd na 7 minuten:
Als iemand een "verkeerde" gitaar vast heeft zie je dat het snelst aan de kop. Die wijst dan de verkeerde kant op. Maar ook het witte slagboord is dan verkeerd.

Het kan zeker, het gebeurt vaak. Maar is niet echt handig.

Toegevoegd na 3 uur:
*Dus van lage snaar naar hoge. (Of beter gezegd van dikke snaar dunne. Om verwarring tussen positioneel hoog en hoog qua klank te vermijden)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
erotisi
8 jaar geleden
Maar is dat andersom leren, dus van hoge snaar naar lage snaar, dan niet te doen?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Is zeker te doen. Je kan ook nog de snaren om draaien. Maar dan moet je ook de andere dingen omdraaien in en op de gitaar.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een drumstel is compleet aanpasbaar zover ik weet. Bij een blokfluit zal het verschil minimaal zijn (hoewel ook die voor 1 kant is zou ik zeggen).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://gitaarles.nl/informatie/gitaar-leren-spelen/gitaarles-voor-linkshandigen/ Er zijn dus ook weer mensen die rechtshandig aanleren prefereren. Ik denk dat dat het vaakst ook voorkomt. Dus bij die mensen denk je dat ze rechtshandig zijn als ze gitaarspelen, totdat ze een handtekening zetten. De auteur vergeet de 3de optie een rechtse gitaar upstroke links spelen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
http://www.volkskrant.nl/muziek/nederlandse-piano-voor-linkshandige~a471707/ Niet dat dat nu een hit zal worden. Je zal elk stuk opnieuw moeten leren spelen :D.
Bij een viool (daarvan weet ik het toevallig) wordt meestal ook gewoon door linkshandigen rechtshandig gespeeld. Er zijn wel linkshandige violen, en je kunt een rechtshandige viol laten ombouwen tot een linkshandige, maar dat wordt bijna niet gedaan. de bekangrijkste redenen daarvoor zijn dat beide handen een gelijkkwaqrdige (hoewel zeer verschillende) functie hebben, je moet hoe dan ook iets moeilijks leren met je niet-voorkeurshand, en het feit dat het in een orkest problemen zou geven als je een viool hebt die andersom is, je krijgt botsingen en het staat vreemd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een vleugel bestaat ook in linkshandige versies., Een drumstel kan je in spiegelbeeld opstellen, dus die is universeel.
Voor holle gitaren en violen, villa's en contra bassen is de inwendige constructie niet symmetrisch. De snaren omwisselen is niet voldoende.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Amadea
8 jaar geleden
Leg eens uit hoe een linkshandige vleugel eruit ziet? Zitten daar de lage tonen dan rechts?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Amadea Jups http://www.volkskrant.nl/muziek/nederlandse-piano-voor-linkshandige~a471707/ @Koensander Dan mijn vraag: wat is er intern anders in een akoestische gitaar?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zie ook onder mijn vraag. Ik ben benieuwd wie ooit de sprong zal maken om over te stappen. Linkshandige gitaren zijn in principe zo goed te krijgen dat er mee beginnen goed te doen is. Een midikeyboard kan je ook omdraaien dus zo zou je wel vrij makkelijk andersom kunnen beginnen. (Afgezien dat het superonhandig is met leerboekjes).
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een piano/vleugel heeft helemaal het nadeel dat deze ook vaak een instrument voor meer dan 1 persoon is. Waar een tweede gitaar in huis geen probleem is qua kosten of ruimte. http://www.bax-shop.nl/linkshandige-gitaar/dimavery-cn-500l-elektrisch-akoestische-gitaar-linkshandig-zwart
Kost net zoveel als de rechtse.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@amadea. Zie www.janssengitaarbouw.nl. Ik kan geen fotos uploaden met mijn telefoon. De webbrowser doet vervelend als ik dat probeer.
De houtjes op de klankkast zijn asymmetrisch geplaatst, soms alleen een diagonaal latje.,
Van alle koperblaas instrumenten is de concert hoorn (french horn) is een eenling, die moet namelijk linkshandig bespeeld worden