Er kan van alles. Maar waarom kan ik in het buitenland geen Nederlandse radio ontvangen in de auto?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3.3K
Ritsuka
12 jaar geleden
Andersom kan trouwens ook niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lol!!! Goeie vraag!

Het beste antwoord

de buitenlandse zenders gebruiken allemaal een bepaalde frequentie, en ook in andere talen, als ze buitenlandse zenders binnen zouden laten, dan zou het een chaos worden.
als je wel de nederlandse zenders wilt ontvangen kijk dan eens op de lange golf zenders, of korte golfzender , op internet staan vast wel de frequenties voor het land waar je dan bent.
Een goede antenne is dan natuurlijk wel aan te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Het signaal van die FM masten is niet sterk genoeg. Ze reiken wel een stukje over de grens. Als ik bijvoorbeeld naar België rijd kan ik tot circa 50km over de grens nog 3fm luisteren.
12 jaar geleden
Er is (was?) een radio Nederland wereldomroep die ook op de niet FM band uitzendt (middengolf?) en daarmee op veel plaatsen te ontvangen is.

Je kunt ook als je een internet ABO hebt met een smartphone radio streams gebruiken van allerlei Nederlandse zenders, let wel op de kosten ivm je abonnement.

Tenslotte is er in Amerika nog satteliet radio (ter info, geen Nederlandse zenders):
http://www.siriusxm.com/whatissiriusxm
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Via de Astra satelliet kan je bijna alle nl radio zender krijgen, via de auto radio dus niet i.v.m. De afstand een de hoeveelheid andere zenders in de lucht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou 'zoveel' kan er dus niet. De zendmasten in nederland kunnen niet reiken tot in het buitenland. Ze zijn ook alleen bedoeld voor dekking in Nederland.
Zelf nu er in 2 zendmasten brand is geweest en er 1-tje is ingestort is zelfs de dekking in Nederland niet helemaal.

De straling van de signalen, kunnen niet DOOR de aarde en vanwege de kromming van de aarde gaat die altijd het heelal in. Tenzij andere masten het signaal oppakken en opnieuw uitzenden. Maar de buitenlandse masten zullen dat niet doen voor de NL-zenders.