Ik zoek een liedje dat werd gezongen tijdens de Koude Oorlog.

Waarschijnlijk werd het in Oost gezongen. Het ging zo van: alleen de vogels vliegen van West naar Oost zonder dat ze worden neergeschoten...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Harry Jekkers - Over de muur

Toegevoegd na 1 minuut:
http://www.youtube.com/watch?v=MesVrkdjHSk
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dat is het lied "Over de muur" van het Klein Orkest.

Toegevoegd na 2 uur:

Overigens kun je beter zeggen dat dit een lied is *over* de Koude Oorlog. Dat geeft de situatie beter weer dan te zeggen dat het lied "werd gezongen tijdens de Koude Oorlog".

Het lied dateert van 1984. Het gaat met name over de tweedeling van Berlijn. Het kritiseert beide systemen, zowel het kapitalisme als het communisme.

In de Bronnen hieronder vind je informatie over het Klein Orkest, en een verwijzing naar de tekst van dit (prachtige) lied.
12 jaar geleden
Het lied is geschreven door Harry Jekkers - over de muur, hierna nog een gecoverd door verschillende mensen. Maar zijn 'orgineel' blijft het allermooiste
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kleine correctie: het was Harrie Jekkers (met ie dus). Zijn bandje heette Klein Orkest. Of Het Klein Orkest, dat weet ik niet zeker.
Hij heeft later ook nog een stuk of wat mooie cabaretvoorstellingen gemaakt. Het nummer heette "Over de muur".