Hallo Ik ben 40 jr en speel al zeg ik het zelf heel goed dwarsfluit. Ik zou supergraag nog veel meer kunnen spelen, er dag in dag uit mee bezig zijn.

Dus vraag ik mij af of het nog doenbaar is om op mijn leeftijd aan conservatorium te beginnen?
Dan moet ik wel halftijds gaan werken, en zal het wel zwaar en druk worden.
En tegen dat ik afgestudeerd ben, ga ik al naar de 50, dus welk orkest zou mij dan nog prefereren boven een jonge artiest?

Toegevoegd na 6 dagen:
Wat me ook tegenhoudt is het feit dat de leerkrachten waarschijnlijk meer en liever inspanningen doen voor de jonge studenten, dan voor een '40-jarige die het in haar hoofd haalt op zo'n leeftijd nog conservatorium te volgen'

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (2)

In het leven moet je altijd je dromen gaan volgen, anders krijg je er spijt van. 40 jaar is helemaal niet te oud om een nieuwe stap te zetten.

Wat je na het conservatorium precies gaat doen, daar moet je je nu nog helemaal niet mee bezig houden. Geniet eerst van de tijd op het conservatorium zelf. Lekker veel bezig zijn met muziek en je instrument.

Over het algemeen komen er vanzelf weer nieuwe dingen op je pad, dus ook na je opleiding zal het wel goed komen.
AlphaLimaSierra
12 jaar geleden
Het is altijd leuk om een studie te doen en je bent nooit te oud om iets te leren. De toelatingseisen voor het conservatorium zijn streng, maar leeftijd speelt daarbij niet mee.

Volgens mij moet je voor het conservatorium niet alleen een instrument uitzonderlijk kunnen bespelen, maar ook creatief zijn, andere instrumenten kennen en kunnen bespelen en een flinke voorkennis hebben van muziekleer.

Om toegelaten te worden moet je minimaal beschikken over een vwo-, havo-, mbo (niveau 4)- of een gelijkwaardig diploma.

Om toegelaten te worden tot bijvoorbeeld het Utrechts Conservatorium moet je een toelatingsexamen afleggen dat uit een theoretisch en een praktisch gedeelte bestaat. Na de verwerking van je aanmelding via Studielink, krijg je bericht over de dag en tijd waarop jouw examens staan gepland. Deze planning is bindend.

Ik zou wel je ambities bijstellen om in bekende orkesten te spelen, zeker in betaalde. Maar je kunt natuurlijk ook op andere manieren met muziek bezig zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed antwoord, alleen is het sinds kort niet meer verplicht om een tweede instrument te bespelen op conservatorium als je een melodie instrument bespeelt (dus wel als je drum als hoofdvak hebt, niet als je piano speelt bijvoorbeeld). Voor dwarsfluit hoeft dit dus ook niet meer :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt, zo strikt bedoelde ik het ook niet. In de toelatingsexamens wordt dacht ik wel naar algemene creatviteit gekeken toch?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor bepaalde richtingen wordt wel van je verwacht dat je ook andere instrumenten kunt bespelen. Het niveau is dan wel anders. Voor dwarsfluit kan het best anders liggen.