Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een verschil in muziek tussen een 'smartlap' en een 'schlager' behalve dan de taal waarin wordt gezongen?

Dus stel, een Nederlandstalige smartlap wordt in het Duits uitgevoerd, kan het dan een 'schlager' worden genoemd of moet deze uit de Duitse cultuur afkomstig zijn?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
3K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Een schlager heeft een totaal ander karakter:

Een smartlap gaat standaard over ellende, pijn en verdriet.
Een schlager is meestal vrolijk van onderwerp.

Daarnaast is de muzieksoort volkomen anders: Een smartlap is gerekt en langzaam, een schlager heeft een stevig (mars) ritme op de beat.

Kortom: Een Nederlandstalige smartlap in het duits uitvoeren kan natuurlijk altijd, maar er een schlager van maken zou idioot zijn: Dan krijg je een lied over verdriet, dat in een vrolijke marsbeat wordt neergezet. Slaat nergens meer op.

Overigens: De schlager vindt zijn oorsprong inderdaad in de Duitse cultuur.
De smartlap als zodanig vind je daarentegen in vele landen terug: Denk maar eens aan de Mexicaanse Mariachi...ellende en verdriet alom, in een mexicaanse treurverpakking.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
waarom nu weer een min? Van mij +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben die minnen wel gewend...er is heir iemand die duidelijk de ... op mij heeft. Bedankt, Susie!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij ook een +, duidelijke uitleg! Ik kan helaas nog geen duimpje geven. Bedankt!

Andere antwoorden (1)

In principe is een schlager een duitstalig lied, maar muziek van Corry Konings, Frans Bauer, Marianne Weber e.d worden ook wel aangeduid met die naam. Maar in het Nederlands hebben wij het dan over het levenslied.

Een smartlap lijkt er op, maar dat heeft altijd een trieste, melancholische tekst vaak over verdriet en dood, en dat is bij het levenslied of de schlager niet het geval.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook een duidelijk antwoord. Bedankt Bessy!

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding