waarom is de frequentie van muziek veranderd van 432 naar 440 herz?

wijst zichzelf :)

Toegevoegd na 9 uur:
frequentie van de toon A, voor de duidelijkheid :)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
22.6K
rose
12 jaar geleden
En nog specifieker, de A4.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dit is veranderd omdat er tegenwoordig bijna altijd in een gelijkzwevende stemming wordt gespeeld
rose
12 jaar geleden
Nee, dat is niet juist, jungelistmasiva

Het beste antwoord

In Oktober 1953 kwam de International Standardizing Organization bijeen om te stemmen over de verhoging van de standaardstemming van A = 432 naar A = 440. Een van de redenen die daarvoor wel wordt gegeven is de vraag van instrumentenbouwers die instrumenten voor Jazz-musici bouwden vroegen om een iets hogere helderder toon. Het voorstel werd daar aangenomen en sindsdien is A = 440 de standaard concertstemming.

Een andere reden die weleens door complottheoretici wordt aangevoerd is het idee dat 432 Hz de hartchakra stimuleert en 440 Hz het voorhoofdchakra.

"De huidige muziekstemming van A=440 Hz is in Europa in 1939 voor het eerst ingevoerd op initiatief van de geniale massa-manipulator en minister van propaganda van Hitler Duitsland Jozef Goebbels. Na WO II is dit de wereldwijd de heersende muziekstemming geworden en deze stemming hoort u elke dag op Radio, TV en CD.

Hoe leuk u muziek ook vindt, toch is er iets aan de hand wat minder leuk is: uw zesde zintuig, uw intuitie, wordt namelijk door deze stemming ontstemd. Dit komt omdat wij trilling zijn en de trilling van onze 6de chakra is afgestemd op A=432 Hz. Dit is ook de reden waarom deze stemming bij oude culturen heilig was en bijvoorbeeld ook verwerkt is in de Borobodour. Indische muzikanten bespelen ook letterlijk de frequenties en emoties van je fysieke lichaam en weten precies hoe daarop af te stemmen. "
rose
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
boeiend antwoord. jazz heeft inderdaad dat hoge, kan het over het algemeen ook niet zo goed hebben.
Vraag me wel af waarom Goebbels die stemming ingevoerd zou hebben. Hiermee zou het dus makkelijker te zijn om mensen te manipuleren (theorie hoor, ik weet het niet)?
Merk zelf wel het verschil tussen de 432 en de 440 wat betreft hart en hoofd. De laatste lijkt wel meer invloed te hebben op gedachten, in de zin dat het meer gestimuleerd lijkt te worden
+1 !
rose
12 jaar geleden
Ik heb nog nooit op 432 Hz gestemd. Wellicht binnenkort maar eens proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
het kan prima; weet niet wat voor instrument je speelt maar met een stemapparaatje voor gitaar kan je de hz sowieso zelf instellen met 'pitch', dit zal wel met meerde apparaten kunnen

Andere antwoorden (5)

Muziek is niet één frequentie. Lage tonen hebben een lage frequentie en hoge tonen een hogere.
12 jaar geleden
Amadea
12 jaar geleden
De vraagsteller bedoelt de toon A. Die was oorspronkelijk 432 Herz, maar heeft nu 440 trillingen per seconde.
jc54
12 jaar geleden
Knap dat jij weet wat vragenstelster bedoelt, ik kon het uit de vraag niet opmaken, althans met mijn kennis van geluid.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik had het misschien wat duidelijk moeten stellen, ik bedoelde inderdaad de A-frequentie.
rose
12 jaar geleden
Ik begreep de vraag ook onmiddellijk. Wellicht omdat ik een instrument bespeel dat regelmatig gestemd moet worden...
Ik begrijp niet hoe je aan die frequentie komt. De mens kan geluiden tot zo'n 20000 hertz waarnemen. Een middengolfzender kan slechts geluiden tot 5000 hertz weergeven, vandaar de slechte geluidskwaliteit van middengolfzenders. Met een frequentie van 440 hertz kan je onmogelijk muziek weergeven!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat hij bedoelt dat 440 Hz nu de nieuwe standaard frequentie is van een A toon. Dit is in veel verschillende stemmingen anders. Dit komt doordat de stemmingen door de eeuwen heen zijn veranderd. Onze westerse stemming is een gelijkzweevende stemming. En daar zit nu die 7 Hz verschil in. Volgens verschilt dit van een rechte stemming. Moet je maar eens googlen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij moet zij zijn ;-)
verder bedankt voor je antwoord, ik wist niet dat dit een geliknzwevende stemming heette, weer wat geleerd
+je
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gelijkzwevende natuurlijk
rose
12 jaar geleden
Het verschil komt niet door de gelijkzwevende stemming.
rose
12 jaar geleden
Overigens: 440 - 432 = 8
Bij het stemmen van de vleugel in theaters wordt tegenwoordig meestal tussen 440 en 444 Hz gekozen voor de stemming van de standaard A.

Het is afhankelijk van de instrumenten waarmee samengespeeld moet worden en soms ook van de smaak van de pianist en de te begeleiden vocalisten.

Ik heb deze winter als technicus met de musical "Je Anne" gereisd waar de vleugel tezamen met diverse blaasinstrumenten gebruikt werd.

Omdat die blaasinstrumenten zelf ook iets verstemd konden worden werd bij onze voorstelling niet zozeer gevraagd of de stemming 440, 442 of 444 was, voor ons was meer het criterium dát de vleugel zuiver gestemd was.

Een verklaring voor de geleidelijke stijging van de stemming van instrumenten zou ik verder niet kunnen geven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De stemtoonhoogte is de toonhoogte van de kamertoon of diapason, in de muziektheorie a' genoemd, en de wetenschappelijke benaming is A4. Internationaal is deze toonhoogte in 1953 vastgesteld op een frequentie van 440 Hz, in 1975 vastgelegd bij het International Standards Institute als ISO 16. Hiermee werd formeel wereldwijd gestandaardiseerd wat al sinds 1939 de de-facto afspraak was. ISO 16 is door het Nederlands Normalisatie-instituut overgenomen als NEN 20016, en geldt daarmee formeel als Nederlandse Norm. Maar die norm is geen verplichting, er kan gerust van worden afgeweken. In veel popmuziek wordt tegenwoordig opzettelijk een hogere frequentie gekozen, zoals 442 of zelfs 445 Hz, omdat dat een meer indringende hoorsensatie oplevert.
Door middel van een stemvork is de kamertoon beschikbaar voor het stemmen van een muziekinstrument.

De stemtoon is door de eeuwen heen hoger komen liggen, maar dat is de helft van het verhaal. Rond 1800 speelde men de a' op 423 Hertz. Bij de conventie van Wenen in 1885 werd de toon op 435 Hz vastgelegd. Er waren orgels die een hogere stemtoon hadden, en later lager gestemd werden. Kerkorgels verschilden enorm van stemtoon. In de loop van de tijd is die variatie steeds kleiner geworden.
Naarmate mensen steeds mobieler werden, ontstond ook de behoefte aan meer compatibiliteit van instrumenten. Als men bijvoorbeeld een trompet meenam van de ene kerk naar de andere, bemerkte men dat dat instrument met het ene orgel wel samenklonk, maar met een ander orgel niet. Met de introductie van de trein werd de behoefte tot standaardiseren nog eens groter en tegelijk werd ook de meetapparatuur steeds beter, waardoor de mogelijkheid ontstond om een werkbare afspraak te maken.
Het is daarom niet verwonderlijk dat de standaard van 440 Hz pas in 1939 is afgesproken. Deze ontwikkeling is te vergelijken met het invoeren van de standaardtijd op de klok.
Amadea