Maakt het voor duimplectrum voor de gitaar verschil of je links of rechtshandig bent?

Ik speel linkshandig gitaar en wil graag eens proberen of het spelen met duimplectrum iets voor mij is. Maar nu vraag ik mij af of het voor deze duimplectrums uitmaakt of je links of rechts bent, in verband met dat schuine stukje dat er op zit? En als het verschil maakt, worden er dan uberhaupt wel linkshandige gemaakt, of verkoopt dit te slecht en zijn ze er daarom niet? (Ik bedoel....er zijn er al vrij weinig die links spelen. Laat staan die dan ook nog een duimplectrum willen :P)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.5K

Het beste antwoord

Je moet inderdaad een linkshandige duimplectrum. Zoals je op het plaatje ziet, is er een schuin stuk en dat is dus voor rechtshandigen. Ik heb trouwens geen idee of je ze makkelijk kan vinden xD
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt! :-) Makkelijk te vinden zijn ze niet in elk geval...Zoek me suf met google, haha. Dus ik laat de vraag nog even openstaan voor het geval iemand wel weet waar je ze kan krijgen?
Maar nu weet ik in elk geval dat ik niet voor niks aan het zoeken ben :-)

Andere antwoorden (1)

Ik heb nog nooit een asymmetrisch plectrum gezien. Dus wat rechts kan, kan ook links. Het maakt geen verschil.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ juist!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, ik heb het over een duimplectrum, niet een gewone plectrum! ;-) Gewone zijn inderdaad altijd symmetrisch, maar daar gaat het hier niet om. Een duimplectrum doe je om je duim (zie afbeelding), en dan heb je nog vingerplectrums voor om je vingers. Dit gebruik je bij het tokkelen op de gitaar (hiervoor is een gewone plectrum niet bepaald handig). Voor vingerplectrums maakt de hand niet uit, maar duimplectrums hebben zo als je op de foto ziet, dat schuine stukje. Het lijkt mij dat als je hem om je andere duim doet, dat schuine stukje aan de verkeerde kant zit....Maar ik kan ze dus nergens in 'spiegelbeeld' vinden, dus voor linkshandige...