Wat betekent "no woman no cry" in het nummer van Bob Marley?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
10.6K

Het beste antwoord

Het is een oproep/advies aan de vrouw aan wie hij het liedje zingt: "nee, meissie, niet huilen". Dit is een liedje waarvan de tekst inderdaad vaak verkeerd wordt geïnterpreteerd. Maar als je de rest van de lyrics erbij neemt, dan is het ineens vrij logisch:

# ere, little darlin, dont shed no tears:
# No, woman, no cry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verhip, je hebt gelijk. Ik heb ook nooit verder geluisterd dan mijn neus lang is, maar net effe de songtekst opgezocht ; hij's helemaal goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Had ik nooit gedacht. Dus nooit goed naar de tekst geluisterd. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Altijd verkeerd begrepen, maar idd logisch +1

Andere antwoorden (8)

Dat als de man vrijgezel is hij ook geen verdriet kan hebben om zijn vriendin die hem bedriegd...

Deze uitleg heb ik er tenminste zelf ooit aan gegeven in een vrije vertaling...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat je geen problemen op je hals haalt als je geen vrouw neemt. Geen vrouwen, geen verdriet eigenlijk.
Ik zeg liever : beter te hebben liefgehad en verloren dan nooit te hebben liefgehad. Ik vind het een beetje een macho-statement. Al is het verder wel een lekker nummer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, terechte min weet ik inmiddels. Zo leren we elke dag weer wat bij ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik kende het ook als 'geen vrouwen, geen gezeik' ;-)
als je geen vrouw hebt, zul je er geen verdriet van hebben. minderwaardig he?

al met al: hij was liever homoseksueel. :) grapje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het betekent "No, woman, don't cry".
http://en.wikipedia.org/wiki/No_Woman,_No_Cry
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het lied gaat er niet over dat je zonder vrouw niet huilt.

In Jamaicaans -Engels zou het "No, woman, nuh cry" moeten zijn, want betekent: "Woman don't cry".

Liedje (fragment)
'Cause I remember when we used to sit
In the government yard in Trenchtown
Oba, ob-serving the hypocrites
As they would mingle with the good people we meet
Good friends we have had, oh good friends we've lost along the way
In this bright future you can't forget your past
So dry your tears I say

No woman, no cry
Little darlin' don't shed no tears
No woman, no cry

Said, said, said I remember when we used to sit
In the government yard in Trenchtown
And then Georgie would make the fire light
Log wood burnin' through the night
Then we would cook corn meal porridge
Of which I'll share with you

Toegevoegd na 2 minuten:
Het nummer wordt ook toegeschreven aan een vriend van Marley die een gaarkeuken draaiende hield in Trenchtown.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
"No woman, no cry", moet eigenlijk zijn; no woman, don't cry. Vertaald; "Nee vrouw, huil maar niet ( je moet niet huilen)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dit antwoord stond er al.
Zonder bemoeizuchtige vrouw ziet het leven er een stuk rooskleuriger uit. Lekker je eigen gang gaan, geen gezeur aan je kop. Heerlijk!
Dat betekent No woman no cry.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waarom geven zeven mensen eigenlijk exact hetzelfde antwoord? Zes van de zeven antwoorden zijn overbodig. Mijn antwoord is juist niet overbodig omdat ik het vraagstuk vanuit een nieuwe invalshoek beschouw.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
hm neu misterwrite, er staan nogal wat verschillende antwoorden tussen hoor..
maareh, jammerdebammer, fout..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@misterwrite: De eerste zes (!) antwoorden zijn praktisch gelijk gegegven. Als je een reactie of antwoord geeft kan je op dat moment niet meer zien wat een ander schrijft.
Geen vrouwen geen huilen.