Waar gaat het liedje: Hallelujah waar Lisa zo lang op nummer 1 staat/stond?

Zoals in de titel: Waar gaat dat liedje nu eigenlijk over?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek
45.9K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik wil je graag verwijzen naar het origineel van Jeff Buckley, die voor aanzienlijk meer kippenvel zorgt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Suniram, goed bedoeld en de Buckley versie is zeker niet slecht, maar het origineel is van Leonard Cohen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gelukkig is mlodewijk mij alweer voor. Leonard Cohen is 'the first' om het lied te zingen. En persoonlijk krijg ik daar toch echt de meeste kippevel bij.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb vrij recent zijn concertdvd Live in London gezien, dat is echt een aanrader als je ervan houdt.

Het beste antwoord

Dit zegt Wikipedia erover:

Het kostte Cohen naar eigen zeggen een jaar om Hallelujah te schrijven.[1] Hij zou in de loop der tijd meer dan tachtig coupletten hebben geschreven.[2] Het nummer behandelt volgens Cohen de verschillende manieren waarop "Hallelujah" (Hebreeuws voor "Prijst God!") gebruikt kan worden.

De tekst staat vol met bijbelse verwijzingen naar onder andere de liefde tussen David en Batseba en tussen Simson en Delila. De grote dankbaarheid die de man vervult ten opzichte van God wordt verwoord met het Hallelujah. Later wordt ook het onbegrip van het verliezen van deze grote liefde met dezelfde term geduid.

Uit het dubbelzinnige en ironische gebruik van het Hallelujah spreekt de onmacht die de mens in zijn leven ervaart. In de gang van afhankelijkheid gaan barmhartige warmte en eenzame koude hand in hand. Het verweven van deze paradox in een liefdesgeschiedenis zou het nummer universele herkenbaarheid geven.

Latere versies van Hallelujah zijn meer seksueel van aard en zoomen vooral in op de relatie tussen David en Batseba.

De Engelstalige Wikipedia gaat er nog wat dieper op in, zie link.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Het is een nogal poetische uiteenzetting van een aantal zaken.

Zie voor een vraag hier op GV die met hetzelfde liedje te maken heeft de tweede link hieronder.

Leonard Cohen die het nummer schreef geeft op een poëtische wijze een aantal zaken weer met de thema's muziek en religie, maar dat is slechts een heel beperkte weergave.

De eerste link hieronder is de tekst van het liedje van zomaar een willekeurige website.

Het eerste stuk gaat over het geheime akkoord dat David zou kennen en het beschrijft dan een verloop van een aantal noten of akkoorden, over het algemeen wordt aangenomen dat het over dit liedje zelf gaat.

Het tweede stuk gaat over geloof, maar ook over mensen aan keukenstoelen vastbinden, wat seksueel wordt geïnterpreteerd door velen.

Vervolgens gaat het nog even verder met een omschrijving van in de ruime zin van het woord het leven, "It doesn't matter which you heard The holy or the broken Hallelujah", "I did my best, it wasn't much" "I did my best, it wasn't much" zijn eigenlijk metaforen voor de teleurstellingen die het leven te bieden heeft (dat laatste is mijn interpretatie).

Toegevoegd na 12 minuten:
Aanvulling: Een goed verstaander had al door dat ik in omgekeerde volgorde verwijs naar de hyperlinks onder mijn antwoord. Dat komt omdat GV deze (kennelijk tot voor kort) alfabetisch sorteerde en ik verwacht had dat ze andersom zouden komen staan. Even plotseling als dat sorteren is ingevoerd is het ook weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nog een liedje van dezelfde Cohen:
http://www.youtube.com/watch?v=8W89j6GjPDI
Niet ter zake, wel zelfde schoonheid