van waar komt reggea muziek?

uit welke land is die afkomstig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.3K

Het beste antwoord

Jamaica;

Reggae is een muzieksoort die afkomstig is van Jamaica. Eerst was op Jamaica de Amerikaanse muziek erg populair. Later begonnen muzikanten zelf met muziek te experimenteren. Zo werd er ska gemaakt, daarna rocksteady tot uiteindelijk in 1968 reggae werd gemaakt. De religieuze en culturele stroming rastafari is nauw verbonden met reggae.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankje..
wrm zg je dat ?
mag dat soms niet..?!

Andere antwoorden (3)

Reggea komt uit Jamaica.

Toegevoegd na 3 minuten:
Reggae moet het zijn, sorry.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
heeyyyyyy
een jaar geleden
sorry het is gewoon goed
van jamaica

zie: http://nl.wikipedia.org/wiki/Reggae
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Reggae is ontstaan uit de ska en de rocksteady. De eerste 'eigen' Jamaicaanse muziek is ska. Eén van de bekendste ska-vertolkers zijn de Skatalites. Toen de ska iets langzamer werd sprak men van rocksteady. Zowel ska als rocksteady zijn vaak gebaseerd op soul- en R&B-nummers die met een andere ritmische basis gespeeld worden (onedrop en skank).
Er zijn veel verschillende soorten reggae. Het belangrijkste onderscheid wordt gemaakt tussen rootsreggae en wat men noemt commerciële reggae. Onder rootsreggae verstaat men de muziek die vanaf de jaren zeventig wordt gemaakt en die een sterke relatie heeft met rastafari. Bekende rootsreggae performers zijn Bob Marley, UB40 ,Peter Tosh, Burning Spear, Eek-A-Mouse,Bunny Livingston, King Kong en Freddy McGregor. Ook wordt roots vaak door groepen gezongen, dat is vocal harmony. Bekende voorbeelden hier zijn de Abyssinians, Israel Vibration en Culture.
Een aparte stroming binnen de reggae is de dub. Het gaat daarbij om remixes van nummers waarop bijna uitsluitend bas en drums te horen zijn, af en toe aangevuld met flarden geluid van andere instrumenten, of door geluidseffecten. Dub-versies werden gebruikt als achtergrondmuziek voor aankondigingen door diskjockeys, of als begeleiding voor toasters (toasten is de Jamaicaanse voorloper van rappen). Mensen als Lee Perry, King Tubby, Prince Jammy, en de Mad Professor hebben deze stroming groot gemaakt
'Commerciële' of moderne reggae wordt van de jaren 80 af steeds groter met de opkomst van raggamuffin en ragga. Later groeit dit uit tot de dance-hall. Tegenwoordig is binnen de moderne reggae weer een sterke opleving van de roots met bijvoorbeeld Morgan Heritage en Luciano. Ook de dancehall (vb.Sean Paul) heeft met de conscious dancehall van onder andere Capleton, Sizzla, Sean Kingston, Babylon Circus, Junior Kelly, Damian Marley en Warrior King de roots herontdekt.