Waarom zitten veel zangers en zangeressen helemaal met hun lippen tegen de microfoon aangedrukt?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.7K

Het beste antwoord

Probleem is ook:

Als je verder van de microfoon af zit met je mond moet het opnamevolume van de microfoon hoger gezet worden om hetzelfde effect te krijgen. Sterker nog: de intensiteit van geluid neemt, in het optimale geval, wat dus NIET is in een vochtige rokerige studio of podiumplaats, minimaal af met het kwadraat van de afstand. Dus lineair verder van je microfoon af == exponentieel minder geluid van jouw stembanden in de microfoon.

Wat is nu het probleem bij een beetje rockband: de speakers staan ZO G**SGRUWELIJK HARD dat het lawaai van de speakers, zelfs als ze van de mic zijn afgewend, weer in de microfoon komt. Wat gebeurt er met geluid dat in de microfoon komt? Dat wordt afgespeeld door de speakers. Wat gebeurt er met het geluid van de speakers? Dat komt in de microfoon. En dat gaat weer naar de speakers. etcd. etc. etc.. Wat je dan krijgt is een zogenaamde feedback loop. Dat heb je denk ik wel eens gehoord: een gruwelijk hoge scherpe harde pieptoon. Of een echo van je eigen stem tijdens een telefoongesprek als iemand anders hem op de luidspreker heeft staan. Jouw stem gaat in de telefoon, komt er daar uit de speaker, gaat terug zijn telefoon in en komt weer bij jou. Alleen dat duurt wat langer door de telefoonverbinding. Maar die hoge piep is technisch ook echo, maar dan hééél snel achter elkaar.

Dus in het kort: als je je microfoon harder moet zetten dan "Heel Zachtjes" om je stem te horen omdat je er ver vanaf staat, komt ook het geluid van de speakers erin en krijg je ongewenste geluidseffecten.

Daarom zie je ook dat bij subtiele muziek waar perfecte zang heel belangrijk is en de achtergrondmuziek zacht (en zeker bij alleen zang oftewel a capella), de microfoon wel degelijk rustig tien of meer centimeter van iemand z'n mond afzit om het geluid zuiverder en minder vervormd op te kunnen vangen.

Er zijn allerlei trucs, zoals directonal microphones die alleen geluid "horen" dat uit een bepaalde richting komt en digitale geluidsfilters die het achtergrondgeluid van de speakers dat terug in de mic komt omdraaien oftewel wegfilteren, maar feit blijft dat je last blijft houden van omgevingsgeluid.

Daarbij is het natuurlijk cult geworden om je microfoon half op te eten tijdens een concert. Het is ook gewoon een mode-dingetje! :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dan werkt hij het best, hij pakt het geluid het beste op als je dichtbij de microfoon bent.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mezelf geeft het een soort gevoel van "veilig".
Het zelfde als je microfoon standaard vast houden met de mic los in je hand.
Eigenlijk raak ik net met het puntje van mijn lippen de microfoon zo nu en dan aan. Ik vreet dat ding niet op zoals je soms wel ziet. Probleem is, ik speel elektrische gitaar en als de boel niet goed geaard is kan je een schok krijgen haha...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Haha dat heb ik ook altijd! :)
Dan valt het niet zo op dat ze aan het playbacken zijn.