Gaat je gitaar eerder kapot als je hem steeds in andere toonsoorten stemt?

Ik wil mijn gitaar in een Open A stemmen, maar ik wil dan graag weten of het schadelijk is voor mijn gitaar.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (4)

Bij een open A draai je alleen snaren op en er wordt dus harder aan de hals getrokken. Het hangt van de bouw van de gitaar af of hij daar (voor langere tijd) tegen kan.
Voor een elektrische gitaar met een spanstang in de hals zou het met lichtere snaren moeten kunnen.

Zie ook bron.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hij zal zeker sneller ontstemt raken, hoe vaker je hem stemt. Maarja, ze geven niet voor niks de optie...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat is zo. Zelfs al als je van drop C naar standaard E vaak doet. Doordat je steeds de spanning veranderd verander je ookdekracht die op de hals komt, daarvan kan hij stukgaan ja, niet té veel doen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*verandert ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja ik verpruts erg vaak mijn D's en T's, echt heel erg vaak XD
Daar gaat hij naar mijn idee niet stuk van.
Je moet hem hoogstens opnieuw afstellen. Als je hem zo laat staan tenminste. Als je dat tijdens een optreden doet en weer terug, lijkt het me onhandig om steeds de boel af te stellen.
Een solid body kan er waarschijnlijk wel beter tegen dan een akoestische gitaar. Hoe dunner de snaren op een akoestische gitaar, hoe veiliger.
Waarom hij niet stuk gaat?
Stel je hebt een setje 0.10 erop zitten en dan verander je naar 0.12, dan is het verschil nog groter volgens mij.
Tip:
Neem 2 gitaren mee!
:P