Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom mag je bij het A-akkoord op de gitaar de dikke E-snaar niet raken? En hoe zit dat met upstrokes?

Ik hoor het verschil niet als je die ene snaar wel of niet aanslaat? En moet je bij upstrokes die snaar dan ook overslaan? Dat lijkt me zo lastig..

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Omdat de grondtoon van een A-akkoord een A is. Die A verkrijg je in een A-akkoord doordat je de losse A snaar aanslaat. De lage E-snaar zou als je die aan zou slaan een lage E produceren (er staan immers geen vingers op die snaar) en die komt niet in het A-akkoord voor. Dat geldt ook voor upstrokes. Klikt lastig, maar je leert het vanzelf ;-) Gewoon oefenen, oefenen en oefenen :P

Overigens komt er wel een E voor in het A-akkoord (denk maar aan de hoge e snaar die je wel aanslaat). Daarom klinkt het niet heel erg lelijk als je de lage E snaar aanslaat bij je A-akkoord. Als je echter geen verschil hoort doe je iets niet goed (of is je gehoor niet goed, kan natuurlijk ook ;-)). Want je grondtoon, je laagste bastoon, verandert. Die is met een A het mooist (want het is een A-akkoord), en als je de lage E-snaar aanslaat, dan wordt ineens die E de grondtoon...Probeer maar eens de E aan te slaan bij een D-akkoord bijvoorbeeld, dat klinkt echt niet en dat zul je waarschijnlijk makkelijker horen. De lage E snaar is in principe alleen heel belangrijk om goed aan te slaan bij een G akkoord (en bij bepaalde E akkoorden)
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dankjewel, ik ben maar een simpele beginner en dit heeft me erg geholpen, nogmaals bedankt ;)

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding