Hoe kun je aan een liedje horen of er Auto-Tune voor gebruikt is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3K

Het beste antwoord

Auto-Tune geeft een licht robot effect aan een liedje.
Het kan gebruikt worden om lichte onzuiverheden in de zang te corrigeren en te maskeren.
Hier is een goede uitleg over wat Auto-Tune is (wel in het Engels).

Toegevoegd na 3 minuten:
Cher met Believe is 1 van de eerste nummers waar het effect in gebruikt is.
Hier is het clipje: http://www.youtube.com/watch?v=LbXiECmCZ94
Vooral rond 0.35 is er overduidelijk een robot effect bij haar stem te horen. Dit is dus Auto-Tune.

Tegenwoordig word het door veel artiesten gebruikt, ik heb het bij een aantal nummers van Black Eyes Peas gehoord.
Kimath
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar als dat maar een licht roboteffect is, moet je toch wel heel goed luisteren? *-) Ik herinner me een liedje 'Friday', dat onlangs te vinden was op Belgische nieuwssites omdat het zo hilarisch slecht is en duidelijk bewerkt. Maar om eerlijk te zijn, ik hoorde niks van bewerking :s
Kun je dat programma trouwens ook gebruiken om gewoon toffe effecten aan een song toe te voegen?
Kimath
13 jaar geleden
Volgens mij is het gebruikte programma alleen voor stemvervormingen te doen. Dus je kunt daar inderdaad leuke effecten mee maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*om te doen ;-)
Maar je hoort in de liedjes van Michael Jackson eigenlijk ook ongelooflijk veel leuke effecten. Dat kan dus ook met dat programma?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*wordt gebruikt trouwens ook ;-)