De blanke diskjockey Alan Freed introduceert in 1951 een radioprogramma waarin hij aandacht besteedt aan zwarte muziek: de Moondog's House Rock 'n' Roll Party. De woorden rock 'n' roll heeft hij gepikt van enkele plaatjes. Of de term nu staat voor de manier van dansen die in die jaren gebruikelijk is, waarbij het meisje tegen de jongen aan komt (rock) en vervolgens weer wegdraait (roll) of gewoon een metafoor is voor de geslachtsdaad, zal wel nooit worden achterhaald. De term klinkt lekker en wordt al snel gemeengoed. Alan Freed wordt beschimpt als 'nigger lover' en beticht van omkoping, maar zijn programma is mateloos populair onder jongeren, die via hem voor het eerst kennismaken met de opwindende dansmuziek uit de clubs.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als je de muziek een beetje kent en hoe daar bij wordt gedanst, dan kun je het eigenlijk zelf wel bedenken. Er zijn bewegingen waarin het lijkt alsof je rolt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Rock je rot?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De term 'rock 'n roll' komt van de uitdrukking : 'rocking while the car rolls' hetgeen - door de uiterst saaie EO-meneer op mijn oude casettebandje met fragmenten omgekeerde popmuziek uit begin jaren 80 wist uit te leggen - zou refereren aan "twee mensen die geslachtsgemeenschap hebben op de achterbank van een rijdende auto" .

Later heb ik deze verklaring nog meerdere malen gehoord, en hoewel ik het niet kan verifiëren - evenmin als een hoop andere mogelijke uitleggen van de precieze oorsprong - heb ik het altijd wel een prachtige en passende verklaring gevonden.
Zelf denk ik echter dat zowel rock als roll gewoon slaat op dansbewegingen die gelijk met de muzieksoort in zwang zijn gekomen. 'Let's roll' betekent tenslotte ook vaak gewoon 'laten we beginnen' of ' laten we van start gaan' , en heeft weinig met 'geslachtsgemeenschap' te maken ;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het woord rock’n’roll is zogezegd een dans maar eigenlijk is het een hint naar een stevige vrijpartij.
Dus "rock" zal het dansen geweest zijn, en "roll" het gevolg :-)