Hoe heten die piano dingen, niet de noten maar abcdefg abcdefg?

Ik wil liedjes zoeken en gebruiken voor iets anders. Als i zoek op piano tabs kom ik er wel, maar niet altijd.
Kort samengevat ik wil weten hoe ik een liedje moet spelen met ABCEFG dingen, hoe heet dat?

Toegevoegd na 4 minuten:
Voorbeeld:
4|---d-----g---F---|--d-----g---F---|
3|-----a-g---a---a-|----a-g---a---a-|
3|-d---------------|d---------------|

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.1K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Toonladders? Of bedoel je akkoorden misschien?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
:')

Antwoorden (6)

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet eigenlijk niet of het echt een naam heeft. Ik zou zoeken op 'ladders' maar dan krijg je misschien alleen de notenladders en niet het liedje. Je zou ook kunnen zoeken op 'notennamen' en dan het liedje, maar ben bang dat je het dan niet vindt. Wat ik zelf altijd doe, is het liedje opzoeken en dan zelf de noten eronder schrijven. Als je niet weet hoe het moet, zijn daar genoeg voorbeelden van te vinden op internet. (hulp: er zijn 5 lijntjes, het onderste lijntje is een e. En dan kan je gewoon tellen. Eentje daarboven is een f. Let op ik heb het nu wel over de G sleutel)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik denk dat de meesten onder ons niet begrijpen wat jij bedoelt. Het voorbeeld wat jij geeft is geen piano notatie maar een gitaar notatie en dat noemen ze dan ook gitaartabs.

Op de piano gebruik je de namen die aan de toetsen gegeven zijn en die staan gelijk aan de noten die je hoort als je die toets aanslaat. En dat zijn dus a-b-c-d-e-f en g.

Met deze noten maak je bv een melodie, toonladder, of een akkoord. En terwijl ik dit schrijf denk ik dat dat eigenlijk is wat je bedoelt. Een akkoord. Dus zoek op 'akkoorden ... en dan de titel van het nummer'. Kan ook nog op zijn engels met 'chords'.

Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je de witte en zwarte dingen bedoelt: toetsen.
Als je de klanken bedoelt: tonen.