Zit er verschil tussen hoofdletters en kleine letters in piano tabs? (uitleg)

Ik heb bijvoorbeeld dit:
|D-----------|D-e---C-------|e-D-C-|
| 4|----b---F---|----------G---|------|

Hoofdletter D, kleine e, Grote C, kleine b, en die 2
Maakt dit uit? (ik speel geen piano)
Dus stel ik heb een online piano en daar hebben ze
ABCDEFGABCDEFGABCDEFG maakt het uit wat ik druk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
3.2K

Antwoorden (3)

er zijn geen verschillen in kleine en hoofdletters.. kleine letters is zelfs niet echt netjes.. zij het onduidelijk..

Wanneer er zou staan: D/E dan is het een bastoon E en een bovenakkoord D zijn... voor de rest ben ik niet bekend met het bovenstaande schema.. je zou kunnen denken dat het een vervorming is D-e---C zou kunnen zijn: D Dsus4 naar C akkoord

Toegevoegd na 7 minuten:
excuus.. Dsus2 ipv Dsus4
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik begrijp je vraag niet helemaal, maar doe een poging te antwoorden. ;-)

De letters die je aangeeft, gaan niet over een melodie maar hebben betrekking op akkoorden. Alleen de baslijn wordt aangegeven En dan geldt altijd dat een hoofdletter een majeur akkoord aangeeft, en een kleine letter een mineur akkoord. Een toevoeging van een cijfer bij de letter, duidt op wat voor soort akkoord het is.

Zonder toevoeging heeft een basis-akkoord (mineur of majeur) 3 tonen, met toevoeging worden dat 4 of meer tonen. Een 7 slaat b.v. op een septime-akkoord.

Het voert wat ver om dat hier heel uitvoerig te gaan uitleggen, maar ook als ik je vraag niet helemaal goed heb begrepen zul je vast iets hebben aan onderstaande link. Daar wordt heel eenvoudig uitgelegd hoe piano tabs werken. Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, daar zit verschil tussen. Een kleine letter betekent 1 octaaf hoger dan een hoofdletter.
Vaak bevinden de noten die je speelt zich in meerdere octaven, en om in tabs toch verschil daartussen te kunnen uitdrukken, worden hoofdletters en kleine letters gebruikt, de C is daarbij 1 octaaf lager dan de c.

Als een lied niet binnen die 2 octaven blijft, maar nog hoger of lager gaat, heb je daar ook symbolen voor, ik geloof dat 1 octaaf lager 1 streepje onder de letter is, 2 octaven lager 2 streepjes onder de letter, 1 octaaf hoger 1 streepje boven de letter; maar dat weet ik niet zeker, het is lang geleden dat ik zulke tablatuur gebruikte.

Toegevoegd na 4 minuten:
Je hoeft, als je een heel hoog of laag stuk speelt, niet per se de hele tijd te werken met 3 streepjes onder of boven de letter, je kan dan ook aan het begin van het stuk erbij zetten welk octaaf op je piano de hoofdletters heeft.
Misschien moet je het bij piano ook wel altijd aangeven welk octaaf je als basis gebruikt, maar dat weet ik niet zeker. Bij gitaar geeft een hoofdletter C normaal gesproken de c-noot aan die bij een gewone notenbalk vlak onder de notenbalk staat (de 'centrale c' op een piano), maar ik weet niet of dat officieel de standaard is, of dat dat alleen is omdat dat bij gitaar het meest praktische is.

Toegevoegd na 50 minuten:
Ik weet niet of ik het duidelijk uitgelegd heb, maar de C is dan de centrale C, en de andere hoofdletters zijn dan dus de noten die rechts van die C liggen, en rechts daarvan ligt dan de c en rechts daarvan de andere noten met een kleine letter. Een toonladder van C, beginnend op de centrale C, schrijf je dan dus als CDEFGABc, en die D bijvoorbeeld DE#FGAB#cd.

Ik schreef dat je een octaaf hoger kan schrijven als 1 streepje boven de letter, maar het zou ook juist andersom kunnen zijn (dus onder de letter), dat weet ik niet meer (en van allebei kan ik wel de logica inzien).

Wat ik uitleg, geldt overigens voor het ABC-schrift, een muzieknotatie die niet alleen voor 1 specifiek instrument bedoeld is, maar voor zang, fluit, gitaar, piano en van alles gebruikt kan worden.
Als het een speciale pianotablatuur is, kan het ook zijn dat een kleine letter een losse noot voorstelt, en een hoofdletter een heel akkoord.