Wat zijn net zulke liedjes als 'You raise me up' en 'Amazing Grace' en wat voor soort liedjes zijn dit?

God and God alone is ook zo'n soort liedje.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2K

Het beste antwoord

In het Engels noem je die "songs of praise". Een goede Nederlandse benaming is er eigenlijk niet. Lofzangen is misschien de beste term, of hymnen (= lofzangen ter ere van God). Meer titels zijn bijvoorbeeld:
- Jesus loves me
- What a friend we have in Jesus
- This little light of mine
- All things bright and beautiful
- The Lord's my shepherd
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

amazing grace is een hymne

http://nl.wikipedia.org/wiki/Amazing_Grace_(hymne)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hymne

You raise me up ken ik niet, via google kwam ik op secret garden dat is reguliere popmuziek met wellicht een hoopvolle inslag.

liedjes als amazing grace zou ik zelf omschrijven als een spiritual. misschien is dat een duiding waar je iets mee kan.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Negrospiritual

alhoewel amazing grace door een onderdrukker is geschreven niet een onderdrukte.

spiritual is dus een beperkt genre in de gospelmuziek. gospel is de verzamelnaam. maar een nummer als amazing grace is juist een mooi voorbeeld van een subgenre. bijna iedere christen vind amazing grace mooi. dat kan over opwekking, worship of berijmde psalmen niet worden gezegd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In de winkel vindt je zulke muziek in de categorie Gospel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
"Raise Me Up" van Josh Groban is toch wel de beste versie. Luister dan ook eens naar "Remember When It Rained" van hem, dat ga je zeker waarderen.

Dit soort krachtige muziek, die je van binnen raakt, vind je inderdaad vaak terug bij Gospel. Ook bij Anthems.

Als je niet zo houdt van religieuze teksten, kun je ook eens luisteren (als je ze kunt vinden) naar:

- Lionel Richie met Climbing
- Michael Bolton met Go The Distance
- Power Ballads zoals Damn Yankees met High Enough
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Op de C D Hymns from the heart van Craig Duncan en de Smoky Mountain band(CRD 7030) vind je mooie nummers zoals Amazing Grace , maar ook Morning has broken en Blessed by the name .
Ik kan erg genieten van deze muziek.