Kun je een elektrische gitaar op de versterker van je stereo aansluiten?

Ik heb nog een Kenwood versterker staan, waarbij een cd-speler hoort die echter kapot is. Nou heb ik plannen in de toekomst een elektrische gitaar te kopen en daar hoort natuurlijk een versterker bij. Zou ik die aan kunnen sluiten op mijn Kenwood? Of zitten gitaarversterkers heel anders in elkaar, verwachten ze andere spanningen etc?

Toegevoegd na 30 minuten:
Kan dat niet, kan ik dan de meest eenvoudige versterker kopen die er is, als ik die vervolgens toch aansluit op een computer voor effecten en opnamen en dergelijke?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
14.3K

Het beste antwoord

Ja het kan... erg verstandig is het niet... zolang je de stereo niet al te hard zet en geen voorversterker gebruikt (je kan anders behoorlijke schade aan je stereo aanrichten) is het goed te doen al klinkt het waarschijnlijk niet optimaal. Kijk ook uit met effecten apparatuur.

iig: ja, een (bas)gitaarversterker zit iets anders in elkaar dan die in je stereo.

Als je rustig speelt is er doorgaans niks aan de hand maar bedenk goed dat je ingang is bedoeld voor heel andere apparatuur dan je gitaar (waarschijnlijk microfoon en je gitaar kan flink wat harder en buiten het bereik van een stem komen waar die ingang niet op gemaakt is). Zolang je rustig speelt en geen gekke dingen doen kan een stereo dat prima aan maar meer dan dat en je loopt een heel gerede kans dat je de versterker en/of de boxen sloopt en zo heel duur is een instapmodel oefenversterker niet en je hebt er heel wat meer plezier van daar je oefenversterkertje specifiek voor dat doel is gemaakt (zelfs een 10 watt versterker kan flink wat herrie produceren) en maakt een heel wat natuurlijker gitaar geluid.
De goedkope modellen van Roland, Marshal, Peavey en Behringer (die laatste heeft kwalitatief een erm... mindere reputatie...) zijn populair. Ik geloof dat Marshal er zelfs een heeft die op batterijen werkt (of anders heeft Aria nog gitaren met ingebouwde hoofdtelefoonversterker) mocht je graag verder weg van je buren willen oefenen.

Koop ook meteen een goede kabel die vooral bij de plug goed zit (ik heb metalen veren aan de plug om te voorkomen dat de kabel los kan breken, het koste iets meer maar was het meer dan waard) en lang genoeg is (de kabel is eerder te kort dan te lang).

Zorg ook voor een goed stem apparaat. Ga bij voorkeur voor een universele en niet een die alleen de noten A, B, D, E en G kent zodat je ook alternatieve stemmingen eenvoudig kan gebruiken (ik heb zelf een matrix sr-1060, erg veelzijdig, herkent iedere noot, bestand tegen de vloer, nauwkeurig en ook geschikt voor akoestisch)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er wordt zeker een koptelefoon op aangesloten. Ik hou er niet van anderen lastig te vallen met mijn herrie. Ik heb echter een Squier gitaar op 't oog en Aria ken ik niet eens, dus dat valt af. Stemapparaat heb ik al (toevallig vandaag gekocht, voor de akoestische gitaar), kent inderdaad elke noot en kan nog meer. Bedankt voor alle advies, hier heb ik zeker wat aan, als beginnende speler!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Squier is altijd goed om mee te beginnen. Yamaha, en Epiphone (van Gibson), Cort en Ibanez ook (blijf uit de buurt van Stag tenzij je een open haard hebt). Probeer vooral verschillende instrumenten uit. In de goedkopere categorie kan de kwaliteit heel sterk verschillen per instrument bij hetzelfde model. De Aria waar ik op doelde is een portable model. Ik ken in die categorie alleen de Sinsonido serie van Aria (verbazingwekkend goede koptelefoon inbegrepen overigens, al zou je dat niet zeggen als je het ding ziet) en de Yamaha SLG serie. Erg handig om mee te oefenen waar je maar wil, maar niet echt goedkoop (voor die prijs heb je ook een leuk instrument waar je niet mee voor schut staat op een podium). Wees overigens kritisch met je koptelefoon keuze. Je gitaar zal eigenlijk altijd anders klinken door je koptelefoon dan over je speaker en het geluid kan heel erg verschillen per model. De duurste geven ook lang niet altijd het beste geluid (nou ja; op je stereo waarschijnlijk wel maar voor je instrument om de een of andere reden niet) en in mijn ervaring *kan* de meest ongelofelijk goedkope brakke koptelefoon het meest geschikt zijn (vraag me niet waarom). Test er dus vooral een hoop uit en ga niet zomaar voor het duurdere model dat het meest beloofd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, ik ga er zeker een stel uitproberen voordat ik een keuze maak. Vooral qua speelgemak vind ik dat het nogal uitmaakt. De ene gitaar is nauwelijks te bespelen, terwijl je op de andere zo een eind wegspeelt.

Andere antwoorden (3)

Ja dit is zeker mogelijk. Maar je kan geen effecten, overdrive, gain etc. instellen. Bovendien klinkt het geluid waarschijnlijk blikkerig. Hij gaat ook heel veel galmen, en een gitaarversterker heeft een knop die dit tegenhoud. Dit alles komt omdat een gewone versterker hier niet is op gebouwd, en een gitaarversterker wel. Het kan wel, maar ik zou een versterker kopen. Wel opletteb dat dit er een is voor elektrisch gitaar!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En in je computer pluggen? Dan kun je effecten zat toepassen. Maar daar geld natuurlijk hetzelfde voor als een gewone versterker neem ik aan. Of een surround versterker van Creative.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja voor pc geld hetzelfde als stereo maar je pc is nog iets kwetsbaarder. Het kan wel maar doe het liever niet... er is wel hardware die er voor gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hmmm ik heb een Acer en daar ben ik niet blij mee... Iets in mij roept "doe het!" haha Maar niet doen dus. Wat voor hardware is dat dan? Of kun je de meeste versterkers ook wel doorlussen naar de pc?
Meestal valt het geluid nogal tegen, maar bovenal zijn de boxen van een stereo niet bestand tegen de pieken die een gitaar produceert. Groot kans dat de conussen van je speakers scheuren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Volgens mij kan het niet, zelfs als je de hele boel hebt omgeplugd suxes