Wat is in simpele woorden het verschil tussen een keyboard en een synthesizer?

Toegevoegd na 6 minuten:
Ik kom net op internet ook nog midi-keyboards tegen. Kunnen die alleen op de PC of ook gewoon los gebruikt worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Antwoorden (3)

Een synthesizer is vaak veel uitgebreider dan een keyboard. Met een keyboard kun je simpelweg spelen en een aantal verschillende tonen krijgen (zoals orgelgeluid, gewone piano enzovoorts), maar met een synthesizer kun je eigen tonen creeeren, hem aansluiten op de computer, liedjes opnemen enzovoorts.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een keyboard registreert toetsaanslagen en stuurt die in MIDI-formaat naar de uitgang (waar je dus een stekker in kunt stoppen).

Een synthesizer bevat daarnaast ook nog een chip die de aanslagen om kan zetten in geluid. Bij een keyboard heb je daar dus een extern apparaat voor nodig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een synthesizer is een muziekinstrument opgebouwd uit vele modules. In de tachtiger jaren had je een kamer vol met kasten. Al die kasten hadden een functie. Toongeneratoren, samplers, filters, enzovoort.
Maar dat is ouderwets. In een modern keyboardje zit vaak al meer dan vroeger in die kamer met apparatuur.
Plaatje bij antwoord
AWM