ik zou graag een gitaar kopen om te beginnen, kan ik op een gewone gitaar spelen met links? of moet ik een linkshandige kopen?

het gaat niet over een elektrische gitaar, ik dacht aan:
http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/4/4-Concertgitaren/Almeria-CG-390-Black-4/4-Klassik-Gitarre/art-GIT0013451-000

dankje

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1K

Het beste antwoord

Het lijkt mij aan te bevelen eerst wat uit te proberen voordat je een gitaar koopt. Want ik had een gewone rechtshandige gitaar gekocht en bleek het toen niet voor elkaar te kunnen krijgen om met mijn rechterhand de grepen onder de knie te krijgen. Toen heb ik zelf de snaren er andersom opgezet. Maar eigenlijk zit de kam er nu verkeerd op. Linkshandig lukte het me wel om de grepen te pakken te krijgen. Dus in zo'n geval kun je beter een linkshandige gitaar kopen, dan heb je niet zo'n gedoe.
Amadea
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Als je linkshandig bent dan zou ik maar ern linkshandige kopen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Linkshandige is voor linkshandige maar er zijn linkshandige die op een rechtshandige gitaar spelen... Ik zou even kijken wat je wil gaan doen en danwel direct de juiste kopen
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ben ook linkshandig en speel op een normale rechtshandige gitaar. Je komt er gewoon achter door naar een muziekwinkel te gaan en een rechtshandige en linkshandige gitaar vast te houden. Bij mij voelde een rechtshandige gitaar gewoon beter aan. Succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kan jezelf gemakkelijk leren om links te spelen op een rechtshandige gitaar (denk aan bv Jimy Hendrix!)
Maar de meeste accoorden en melodieen zijn nou eenmaal net iets gemakkelijker als je een linkshandige gitaar zou gebruiken.

Toegevoegd na 1 minuut:
'accoorden' moet natuurlijk zijn 'akkoorden' :-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja, maar Jimi Hendrix paste zelf de gitaar aan, legde de snaren er andersom op, paste de brug en de kam er op aan en hij monteerde de pickups andersom. Hij maakte er dus gedeeltelijk een linkshandige gitaar van omdat in zijn tijd linkshandige gitaren niet werden gemaakt Dat de accoorden akkoorden moeten zijn ga ik wel akkoord mee, dus wat dat betreft hoeven we het niet op een akkoordje te gooien zolang er geen vals spel is en we niet te veel noten op de zang hebben. Want voor je het weet blijft er wat aan de strijkstok hangen, worden er harde noten gekraakt zodat je van de pijn in de hoge C komt en zit iedereen weer in mineur.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat klinkt als muziek in mijn oren!
Gitaren als deze zijn meestal symmetrisch, waarbij het enige verschil dus is dat de kam en de snaren andersom zitten. Dan zijn een links- en rechtshandige gitaar dus hetzelfde, en kun je op dezelfde gitaar zowel links- als rechtshandig proberen te spelen.
Het omdraaien van de snaren is alleen wel een half uurtje werk ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je moet een linkshandige kopen, of een rechtshandige laten ombouwen. Daarmee bedoel ik dus: de snaren laten verzetten! Xxsterre