Op een gitaar kun je boventonen spelen. Bestaan er ook ondertonen en hoe moet je die dan spelen?

Op een gitaar kun je een boventoon spelen door de snaar op de gewenste plek, bijvoorbeeld boven de 7e fret, even aan te raken (maar niet in te drukken) op het moment van aanslaan. Er ontstaat dan een zogenaamde flageolet oftewel boventoon.

Wat ik me nu dus afvraag, bestaan er ook ondertonen en hoe kun je die dan spelen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.7K
Amadea
13 jaar geleden
Hier staat een uitgebreide natuurkundige uitleg van boventonen: http://www.natuurkunde.nl/artikelen/view.do?supportId=941913
Voor zover ik weet bestaan er geen ondertonen. Je kunt ze op een orgel wel maken door middel van de registratuur en/of de pedalen. Maar geen natuurlijke ondertonen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je ze kunt maken, bestaan ze :P Hoe boventonen werken, wist ik al. Daar ging een van mijn vorige vragen over :)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als een snaar klinkt, klinken alle boventonen mee. Je speelt dus niet een boventoon. Flageolet ontstaat door inderdaad zacht de vinger te leggen op de plek waar net die snaar 1 van de vele boventonen kan laten horen.

Het beste antwoord

Ondertonen zijn trillingen met een golflengte die een gehele verhouding hebben tot de lengte van je snaar ( de bekendste flageolet zit precies op de helft).

Voor een ondertoon zou je een trilling moeten hebben met een golflengte die langer is dan de lengte van je snaar, maar daarvoor is nou juist je snaar niet lang genoeg.

Derhalve zijn er geen ondertonen bij het aanslaan van een snaar op je gitaar.

Toegevoegd na 13 uur:
Waar ondertonen staat in de eerste alinea moet boventonen staan
rose
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Eh, de flageolet die jij noemt is een boventoon, geen ondertoon. Schrijffout?
rose
13 jaar geleden
Waar ondertonen staat in de eerste alinea moet inderdaad boventonen staan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Juist wegens deze gevalletjes vind ik het knudde dat je je eigen post niet echt kan aanpassen in de tekst zelf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dan is het duidelijk :) Je hebt gelijk, ik kwam toevallig op een webpagina waarin een beetje over ondertonen werd gesproken. De snaar zou dan inderdaad langer moeten zijn. Maar, heel interessant, nou was er eentje die beweerde dat je met een stemvork ondertonen kon produceren door deze tegen een blad papier te laten trillen. Deze zou dan met een lagere frequentie dan zijn eigen frequentie tegen het papier trillen en zo een ondertoon creëren. Zou je dat bij een gitaar ook niet kunnen doen? (Lijkt me heel moeilijk, maar dat is tot nu toe bijna alle gitaarspel voor me haha)

Andere antwoorden (2)

nee, er bestaan geen ondertonen.

Toegevoegd na 23 uur:
Althans niet voor snaarinstrumenten. Wel voor blaasinstrumenten.

Toegevoegd na 23 uur:
Althans niet voor snaarinstrumenten. Wel voor blaasinstrumenten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ondertonen bestaan zeker wel, zover ben ik onderhand. De Grieken bijvoorbeeld hadden een fluit (aulos) waarbij het kon.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, voor blaasinstrumenten wel.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik schreef bij rose' antwoord ook: "Maar, heel interessant, nou was er eentje die beweerde dat je met een stemvork ondertonen kon produceren door deze tegen een blad papier te laten trillen. Deze zou dan met een lagere frequentie dan zijn eigen frequentie tegen het papier trillen en zo een ondertoon creëren. Zou je dat bij een gitaar ook niet kunnen doen?"
Zoals hier bovengenoemd, het kan niet.

Je kan het wel 'kunstmatig' doen, door gebruik te maken van een octaver