Wat is het verschil tussen een dwarsfluit met open kleppen & één met gesloten kleppen?

Verandert het iets aan de klank of wat verandert het eigenlijk?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
9.5K

Het beste antwoord

De vijf 'open kleppen' van een open-kleppen-dwarsfluit zijn eigenlijk doorboorde gesloten kleppen: die kleppen hebben dus een opening. Deze openingen worden tijdens het neerdrukken van de klep door de toppen van twee vingers van de linker- en drie vingers van de rechterhand gesloten.
Deze fluit is heel geschikt om de (beginnende) fluitist te 'dwingen' de vingers juist op de kleppen te plaatsen: gebeurt dit niet goed, dan 'lekken' deze kleppen en is het vormen van een goede toon niet mogelijk.
Leuk meegenomen, maar het gaat eigenlijk om de volgende punten:

De open-kleppen-fluit zou je twee dwarsfluiten in één kunnen noemen: door het plaatsen van plugjes in de kleppen functioneert de fluit als een gewone gesloten-kleppen-fluit;

De (gevorderde) fluitist kan glissandi (glijdende tonen) spelen, hetgeen op een gesloten kleppen dwarsfluit onmogelijk is;

De (gevorderde) fluitist kan ¼-tonen spelen door het gat in de klep maar gedeeltelijk te openen, resp. te sluiten;

Een open-kleppen-dwarsfluit 'ademt' of ventileert beter dankzij de open kleppen;

Wordt ooit de stap naar het conservatorium gemaakt, dan heeft de open-kleppen-speler een voorsprong: in de professionele wereld is 'open-kleppen' bijna de standaard en veel (moderne) fluitmuziek is geschreven voor de 'open' fluit.

Nadeel:

Een open-kleppen-dwarsfluit is vaak duurder dan de gesloten versie,

Onderhoud, reparatie en/of revisie aan een open-kleppen-fluit valt meestal iets duurder uit,

De fluiten zijn minder geschikt voor spelers met kleine handen.