wat is het eerste gitaar merk?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja gewoon het merk dat er het eerste was dus eigenlijk het oudste ja

Antwoorden (1)

"Van het einde van de zestiende eeuw is een Italiaanse gitaar bekend met vijf snaren in de stemming ADGBE, maar op afbeeldingen uit Italië van een eeuw eerder is ook al een vijfsnarige gitaar te zien. "

Maar ik neem aan dat je de moderne gitaar bedoelt.

"In Europa legt de Spaanse bouwer Antonio de Torres Jurado (1817-1892) de basis voor de moderne gitaar. Hij kiest voor een gitaar met een circa 20 procent grotere klankkast dan gebruikelijk. Daarbij verkoos hij een standaard snaarlengte van circa 65 centimeter, hetgeen het volume eveneens ten goede kwam. Nieuw was bovendien dat de heup van de klankkast flink breder was dan de bovenste ronding. Gitaren verliezen de symmetrische 8-vorm die tot dan toe vrij standaard was. Beweerd wordt dat de Spanjaard de rondingen afkeek van een vrouw die hij in Sevilla op straat had gezien. De Torres Jurado gebruikte bovendien lichter plaatmateriaal, dat hij verstevigde met een lattensysteem in het binnenste van de klankkast. Rond 1857 legt hij bovendien de basis voor de hedendaagse brugconstructie met de toevoeging van een zadel. Torres' innovaties leggen de basis voor de Spaanse school van gitaarbouwers, waarvan het Ramirez geslacht één van de belangrijkste exponenten is. Net als Torres in Spanje wijdt C.F. Martin zich in het verre Amerika - en wellicht zelfs eerder - aan vergelijkbare innovaties. In de 1840's ontwikkelde de Duitser het X-bracing systeem, de X-constructie aan de binnenkant van de klankkast die de gitaar meer spankracht geeft."

Je zou kunnen zeggen dat het eerste gitaarmerk 'Antonio de Torres Jurado ' was.
rose