vvd & coldplay, hoe zit dat met de rechten?

coldplay doet er vrij moeilijk over hun muziek te lenen voor reclame doeleinden.

zie:

http://en.wikipedia.org/wiki/Coldplay#Activism_and_commercial_endorsements

vandaar mijn verbazing dat de vvd in hun laatste spot vida la vida gebruikt. coca cola en gap kregen dit voor ettelijke miljoenen niet voor elkaar.

is coldplay makkelijker geworden in het uitlenen van hun muziek?

http://www.youtube.com/watch?v=AAaG-RTo4Io

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.2K

Het beste antwoord

Ga er maar van uit dat de VVD geen toestemming heeft gevraagd om de muziek te gebruiken. En aangezien de kans klein is dat coldplay of hun management hier toevallig een reclame van de VVD krijgen te zien/horen zullen ze waarschijnlijk ook geen boete hoeven betalen voor het gebruik ervan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Politieke Partijen worden door de mediawet gezien als omroep. Zij vallen onder de algemene overeenkomst tussen de NPO en Buma/Stemra Sena. Dus 'vrij' gebruik van muziek.

Echter er is een 'gentlements agreement' dat voor het gebruik van Politieke Spotjes er vooraf toestemming wordt gevraagd bij de 'rechthebbenden' (componisten & uitvoerenden). Meeste bands geven nooit toestemming voor gebruik van songs in spots met politieke lading. Ik denk dat de VVD en/of het reclameburo hier simpelweg vergeten is om toestemming te vragen. Komt er een klacht van Coldplay, of haar Nederlandse platenmij. of uitgever, dat wordt de VVD verzocht de muien uit het spotje te halen. Dus het mag wel, maar is niet netjes wat hier is gebeurd.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omroep of niet, vrij gebruik zal dan misschien afgesproken zijn, maar de normale procedures voor toestemming van rechthebbenden zijn niet de enige waar je in een geval als dit mee te maken hebt. Als Coldplay zich op het standpunt stelt niet met politiek(e) (partijen) in verband gebracht te willen worden dan hebben ze naar alle waarschijnlijkheid het morele recht om op te treden tegen 'verminking' van hun werk doordat de de VVD dit nu wel gedaan heeft. Zie bijvoorbeeld: http://www.iusmentis.com/auteursrecht/morelerechten-persoonlijkheidsrechten/ Ik vermoed dat de VVD niet gevraagd heeft en dat Coldplay en haar vertegenwoordigers er gewoon (nog) niet achter zijn gekomen.