Op welke manier zakt een (zang)stem als gevolg van roken?

Ik ken veel zangeressen die op latere leeftijd door roken een veel lagere stem hebben gekregen. Waar ik nou zo benieuwd naar ben is op welke manier de stem dan zakt.
Zakt het berijk in zijn geheel, dus minder hoge noten en meer lage noten? En gaat de hoogte waarop je van je normale stem naar je kopstem overschakelt omlaag? Kun je door roken meer of minder berijk krijgen? Makkelijker of moeilijker in je kopstem zingen? etc etc.

Of te wel: hoe anders werkt de stem wanneer deze doorgerookt is.

Ik ben dus niet op zoek naar een medisch verhaal (mag natuurlijk wel aangehaald worden bij uitleg) maar naar het muziekale aspect.

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Muziek
6.2K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
bedoel een stem zoals van Zarah Leander of Bonny Tyler?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bonnie Tyler heeft die stem volgens mij altijd wel min of meer gehad. Ik dacht meer aan b.v. Amalia Rodrigues, die in haar begin jaren een hoge stem had en op het laatst een hele diepe stem (niet schor trouwens). Ik zing zelf veel (onder de afwas) en ben op het moment heel erg op zoek naar de mogelijkheden van mijn stem: hoogte, diepte, kopstem niet kopstem etc.....en onder het verkennen van mijn limieten vroeg ik mij opeens of hoe het zit wanneer je stem door roken gezakt is, hoe die limieten dan dus verschuiven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Daarom vraag ik: "Bonnie Tyler of Amalia Rodrigues?" Beiden hebben een stem die "doorrookt" genoemd wordt maar door verschillende oorzaak. Dan zijn ook de gevolgen verschillend.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik moet heel eerlijk zeggen dat ik Bonie Tyler niet heel erg goed ken, dus of ze wel of niet rookt/gerookt heeft zou ik niet weten. Maar ik doelde dus op een stem die duidelijke door het roken gezakt is.

Het beste antwoord

Het zijn vooral de slijmvliezen die door het roken aangetast worden waardoor de stembanden uitdrogen, gaan irriteren en niet goed kunnen herstellen. Voor hoog zingen gebruik je de fijne randjes van de stembanden, die raken het eerst beschadigd.
Je traint jezelf dan automatisch meer met dikke stembanden te gaan zingen wat voor een lagere klank gaat zorgen. Het bereik zakt dus in zijn geheel.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dit antwoord heb ik gekregen van een goede bekende nl. de sopraan Anna Majchrzak.
www.annamajchrzak.com
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
dank je wel!

Andere antwoorden (1)

Het zakken van de stem wordt veroorzaakt doordat er knobbeltjes op de stembanden zijn gekomen door het roken. Deze veranderen het trillingspatroon van de stembanden, waardoor de stem (in het geval van rokers), lager wordt. Hoge tonen kunnen hierdoor niet of moeilijker worden gemaakt, kopstem wordt dan dus moeilijker om te zingen.

Je zou dus kunnen zeggen dat het bereik iets lager wordt, maar wel wordt ingekort.
Het zal ook wel verschillen hoe erg je rookt hoor (of hoe veel geluk je hebt), want sommige mensen hebben zo'n kraakstem dat ze echt niet meer kunnen zingen en bij sommigen geeft het juist een mooi randje aan de stem. Voor de rokers die nog prima kopstem kunnen zingen, weet ik niet hoe dat in hoogte verschilt.