Valt het: verkeerd brengen van songteksten''omdat het beter klinkt'' , onder dichterlijke vrijheid?

Ik hoorde net het liedje van '' I am walking on sunshine oeehhh, I am walking on sunshine, ooehh, en DON'T it feel good...''.

euhhmmm, moet dat niet zijn DOESN'T it feel good?

Valt dit onder dichterlijke vrijheid, zo'n tekst? Doen engelstalige dat ook?
Of gewoon een domme uitspraak waar niet over is nagedacht?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Muziek

Het beste antwoord

Engelstaligen zijn ook niet zo precies met hun taal. Er zijn dialecten waar ze werkelijk 'it don't' ipv 'it doesn't' zeggen.
Net als dat ze ain't zeggen ipv isn't.
Dus als dat al in een dialect of in de spreektaal gebruikelijk is dan is het niet verwonderlijk dat het in songteksten terugkomt, omdat het daar ook nog eens beter past dan het 'correcte'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Dit komt zo vaak voor, om maar eens een klassieker boven tafel te halen, in 'Ben' van Michael Jackson zingt hij in de eerste zin '... the two of us need look no more'... grammaticaal gezien moet het '... need TO look...' zijn.

Ik kan me er niet aan storen, dichterlijke vrijheid vind ik prima. Mocht jij er wel moeite mee hebben dan zing je voortaan toch gewoon "and don't YOU feel good"... ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Absoluut dichterlijke vrijheid, en in de betere uitvoeringen zou ik het zelfs spelen met taal noemen.

"Oh ain't she sweet,
Well see her walking down that street.
Well I ask you very confidentially:
Ain't she sweet?

Oh ain't that nice,
Well look it over once or twice.
Yes I ask you very confidentially:
Ain't she nice?

Just cast an eye
In her direction.
Oh me oh my,
Ain't that perfection?

Oh I repeat
Well don't you think that's kind of neat?
Yes I ask you very confidentially:
Ain't she sweet?

Oh ain't she sweet,
Well see her walking down that street.
Well I ask you very confidentially:
Ain't she sweet?
Well I ask you very confidentially:
Ain't she sweet?"

(Lyrics van Jack Yellen, o.a. uitgevoerd door Sinatra en The Beatles.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat dacht je van: 'Op de vloer ligt een lege fles wijn (?!?), en kledingstukken-die-van-jou-of-mij-kunnen zijn. (je zou toch raar opkijken als je vriend opeens jouw rokje aanheeft...)
Kortom: Songteksten die geschreven zijn door een waarlijk begenadigd tekstschrijver zullen geen domme uitglijders hebben zoals bovenstaande.
Mijn mening: Songteksten die opgeofferd zijn aan ritme of rijm zijn kwalitatief minderwaardig.