Van een noot E naar een noot F is een hele toon verschil, waarom noemen veel mensen van noot E naar noot F een semitoon omhoog?

A naar A# is een semitoon omhoog, van A# naar B is weer een semitoon omhoog. Van A gelijk naar B is een hele toon omhoog. Hoe kan het dan dat E naar F een semitoon omhoog is en geen hele toon?

Weet jij het antwoord?

/2500

De troonsafstand E-F is een halve toon, op een pianoklavier zit er ook geen zwarte toets tussen. Net als de afstand tussen de B en de C trouwens.

Dat de afstanden tussen de stamtonen niet gelijk zijn, is een kenmerk van alle toonstelsels: een toonstelsel met identieke afstanden tussen alle tonen laat geen oriëntering binnen het stelsel toe. De afstanden tussen de stamtonen A-B-C-D-E-F-G worden hele-toonsafstanden genoemd, maar in werkelijkheid zit er tussen de B en C en tussen de E en F maar een halve toon verschil. Dit is veroorzaakt door de verdeling die Pythagoras (en/of andere muziektheoretici) maakten van de afstanden binnen een octaaf. Dat lukte niet met alleen hele tonen, en zo ontstond de halve-toonsafstand. De westerse majeurtoonladder bestaat zodoende uit 5 hele en 2 halve toonsafstanden.

Bronnen:
http://www.rug400.nl/rug400_2/rug_definiti...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100