Van een noot E naar een noot F is een hele toon verschil, waarom noemen veel mensen van noot E naar noot F een semitoon omhoog?

A naar A# is een semitoon omhoog, van A# naar B is weer een semitoon omhoog. Van A gelijk naar B is een hele toon omhoog. Hoe kan het dan dat E naar F een semitoon omhoog is en geen hele toon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
4.1K

Antwoorden (2)

De troonsafstand E-F is een halve toon, op een pianoklavier zit er ook geen zwarte toets tussen. Net als de afstand tussen de B en de C trouwens.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus E en F zijn hele tonen, maar de afstand tussen deze 2 is een halve toon afstand. Dus als ik van E een halve toon omhoog ga, kom ik op de hele toon F uit. Dat is raar!
Dat de afstanden tussen de stamtonen niet gelijk zijn, is een kenmerk van alle toonstelsels: een toonstelsel met identieke afstanden tussen alle tonen laat geen oriëntering binnen het stelsel toe. De afstanden tussen de stamtonen A-B-C-D-E-F-G worden hele-toonsafstanden genoemd, maar in werkelijkheid zit er tussen de B en C en tussen de E en F maar een halve toon verschil. Dit is veroorzaakt door de verdeling die Pythagoras (en/of andere muziektheoretici) maakten van de afstanden binnen een octaaf. Dat lukte niet met alleen hele tonen, en zo ontstond de halve-toonsafstand. De westerse majeurtoonladder bestaat zodoende uit 5 hele en 2 halve toonsafstanden.
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus van F naar F# is ook een halve toonafstand alleen het is een verhoging van de F dus de F# toon is niet origineel. Bij E een halve toon omhoog geeft de F en dat is ongeacht de halve toonverhoging wel een originele noot en niet een verhoging van de F noot? Hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Amadea
9 jaar geleden
Als ik snap wat je bedoelt, InspectorGadge, dan is het antwoord ja. Op die manier is de toonladder berekend.