Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Van een noot E naar een noot F is een hele toon verschil, waarom noemen veel mensen van noot E naar noot F een semitoon omhoog?

A naar A# is een semitoon omhoog, van A# naar B is weer een semitoon omhoog. Van A gelijk naar B is een hele toon omhoog. Hoe kan het dan dat E naar F een semitoon omhoog is en geen hele toon?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Muziek
4.1K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

De troonsafstand E-F is een halve toon, op een pianoklavier zit er ook geen zwarte toets tussen. Net als de afstand tussen de B en de C trouwens.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Reddie
9 jaar geleden
Plus.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus E en F zijn hele tonen, maar de afstand tussen deze 2 is een halve toon afstand. Dus als ik van E een halve toon omhoog ga, kom ik op de hele toon F uit. Dat is raar!
Dat de afstanden tussen de stamtonen niet gelijk zijn, is een kenmerk van alle toonstelsels: een toonstelsel met identieke afstanden tussen alle tonen laat geen oriëntering binnen het stelsel toe. De afstanden tussen de stamtonen A-B-C-D-E-F-G worden hele-toonsafstanden genoemd, maar in werkelijkheid zit er tussen de B en C en tussen de E en F maar een halve toon verschil. Dit is veroorzaakt door de verdeling die Pythagoras (en/of andere muziektheoretici) maakten van de afstanden binnen een octaaf. Dat lukte niet met alleen hele tonen, en zo ontstond de halve-toonsafstand. De westerse majeurtoonladder bestaat zodoende uit 5 hele en 2 halve toonsafstanden.
(Lees meer...)
Amadea
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dus van F naar F# is ook een halve toonafstand alleen het is een verhoging van de F dus de F# toon is niet origineel. Bij E een halve toon omhoog geeft de F en dat is ongeacht de halve toonverhoging wel een originele noot en niet een verhoging van de F noot? Hoop dat je snapt wat ik bedoel.
Amadea
9 jaar geleden
Als ik snap wat je bedoelt, InspectorGadge, dan is het antwoord ja. Op die manier is de toonladder berekend.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding