Wat zijn de taken van een roadie? Wat is het verschil met de tourmanager?

Toegevoegd na 6 dagen:
Ik lees net op de Engelstalige Wikipedia dat ‘roadie (road crew)’ eigenlijk een algemene term is voor iedereen die meewerkt aan een concert. Klopt dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
4.6K

Het beste antwoord

Tourmanager
Een tour manager kan niet altijd aanwezig zijn op alle optredens van zijn bands of dj's. Een tourmanager is dan de plaatsvervangende manager bij optredens of op tournee. Op voorhand regelt hij vaak de accommodatie voor zichzelf en de muzikanten. Hij is het aanspreekpunt voor iedereen en zorgt ook voor de afrekening op het einde van de avond. Hij belt de zaal en spreekt af hoe laat de band of dj komt, wanneer er wordt gegeten, etc. Op de avond zelf of tijdens de tour regelt hij het vervoer, controleert of de gemaakte afspraken zijn nageleefd (technische rider, wensen i.v.m. kleedruimte, catering, etc) en doet eventueel de monitormix. Hij zorgt ervoor dat de merchandising wordt uitgestald en verkocht zoals afgesproken (of doet dat zelf) en zorgt voor de financiële afhandeling ervan. Net als de manager zorgt hij ervoor dat de band of dj zich voor, tijdens en na het optreden zo goed mogelijk kan voelen. Hij zal ervoor zorgen dat de muzikanten niet onnodig worden gestoord en eventuele problemen in hun naam oplossen. Als de afterparty in de kleedkamer de foute kant op gaat, zal de tourmanager ervoor zorgen dat de gevolgen beperkt blijven, of toch op zijn minst voldoende aspirine voorzien zodat de show de dag erop zonder al te veel problemen kan plaatsvinden.

Roadie
Heel belangrijk bij het leven backstage zijn de zogenaamde roadies. Een beetje band heeft roadies. Eentje ervan lijkt de leiding te hebben en heet tourmanager of crewleider. Roadies geven zichzelf ook vaak titels als technicus. Hier staat meestal nog een woord voor, zoals gitaar, geluid of licht. Roadies zijn dan ook zeer bekwame mensen die voor de band licht, zaal- en podiumgeluid en alle voorkomende reparaties aan instrumenten doen. Daarnaast zijn ze chauffeur, sjouwer, bodyguard, blijven ze nuchter, zijn ze als eerste aanwezig en als laatste weg. Als artiest mag je iedereen die zich belangrijk voordoet roadie noemen. Ook als het een medewerker van de zaal is die er toevallig rondloopt. De popmuzikant ziet daarin geen verschil. Het interesseert hem trouwens ook niet. Het geluid moet bijvoorbeeld goed zijn. Hoeveel bloed, zweet en tranen dat kost, maakt de popmuzikant niet uit. Complimenten worden dan ook zelden uitgedeeld.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Een (tour)manager regelt alle organisatorische en administratieve zaken rondom een optreden.
Een roadie is gewoon de jongen die met de zware spullen sjouwt en het podium klaar maakt voor een concert en na afloop weer afbreekt.
Twee totaal verschillende banen dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Inderdaad. +
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Maar ik lees net op de Engelstalige Wikipedia dat 'roadie (road crew)' eigenlijk een algemene term is voor iedereen die meewerkt aan een concert. Klopt dat?
als roadie sta ben je eigenlijk als de afwasser in een restaurant. je sjouwt gewoon alle zware spullen en zorgt dat alles in de bus enzo past.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een roadie is belast met de opbouw en afbouw van de set (app geluid en licht). Tourmanagement organiseert Tour, plant zaal, vervoer publiciteit. Tourmanager is verantwoordelijke tussen zaal, lokale promotor en band.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
*afbraak past hier beter ;-)