Zelf een song maken?

Heeii, een vriendin van mij heeft zelf een eigen songtekst geschreven ^^. Waar op welke site zou ze, beats of een melodie kunnen vinden (zonder zang) die ze eronder zou kunnen plaatsen. En hoe vind je iemand die het zou kunnen/willen in zingen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
1.3K

Antwoorden (3)

Het is moeilijk om een geschreven songtekst bij een al geproduceerd muziekstuk te plaatsen. De tekst en de muziek moeten samen een boodschap overbrengen (emotie). Als je een heel vrolijk muziekje hebt maar een droevige tekst, dan klopt het nummer niet en zal het ook geen mooi nummer worden.
Het is dus beter om iemand te vinden die het instrumentale gedeelte afhandeld en deze aanpast op de tekst die geschreven is.
Vaak moet je een tekst ook op een andere manier schrijven omdat sommige stukken niet in de muziek past. Zo kun je één regel wel 100x op een andere manier moeten schrijven om het mooi te laten passen in de muziek.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik zou nog verder willen gaan dan Sjnieboon. Ik denk niet dat het moeilijk is om een bestaande melodie te vinden op een geschreven songtekst, ik denk dat het zelfs onmogelijk is. Speld-hooiberg verhaal. Wat zou kunnen helpen om de speld enigszins vindbaar te maken, is om het ritme te ontdekken in de tekst.

Als het een goede songtekst is (niks ten nadele natuurlijk van het schrijverstalent van je vriendin), zijn de coupletten congruent aan elkaar wat betreft de klemtoon. Ligt in de eerste regel de klemtoon op de derde, vijfde en achtste lettergreep, dan moet dat ook zo zijn in de andere coupletten. Probeer de tekst eens te rappen, dan kom je daar snel genoeg achter. Dan merk je ook welk ritme erbij hoort.

Tel per regel het aantal lettergrepen. Ga dan je muzikale geheugen af naar nummers met datzelfde ritme en of het aantal lettergrepen klopt met de songtekst. Als je er een stel hebt gevonden, dan kun je nog bekijken of ze inhoudelijk iets met elkaar gemeen hebben, of de sfeer van de muziek past bij de tekst.

Wat misschien minder werk is, is een keyboard lenen. Vaak staat daar standaard een honderdtal ritmes op, gerangschikt op muziekstijl. Kijk op welk ritme je de tekst het beste kunt rappen. Als je een goed ritme te pakken hebt, kun je je over de witte en zwarte toetsen buigen.

Welke moet je hebben? Gebruik (aanvankelijk) alleen de witte, te beginnen met de C. Waar die zit? Je ziet steeds een tweetal en een drietal zwarte toetsen bij elkaar. Links van een tweetal zwarte toetsen, zit de C. De zeven witte toetsen die van links naar rechts naast elkaar zitten (C, D, E, F, G, A en B), zijn de toonladder waarmee je het liedje maakt.

Rap de tekst, terwijl je het ritme aan laat staan en probeer bij elke lettergreep een toon te vinden. Ze mogen wat uit elkaar liggen, maar niet teveel. Ga net zolang door, tot je een heel zinnetje van tonen hebt (en wat je leuk vindt klinken). Neem dat op of schrijf de noten boven elke lettergreep van je tekst. Ga dan door totdat je alle regels van het couplet van nootjes hebt voorzien. Speel ze allemaal achter elkaar en kijk of ze een geheel vormen.

Heb je de nootjes, dan neem je ze op. De meeste keyboards hebben standaard een opname-functie. Speel 'm af en zet Auto Accompaniment aan. Als je dan op de meest linkse toetsen drukt, krijg je er akkoorden bij. Priegel en zoek net zolang totdat je de leukste akkoorden vindt die bij de melodie passen.

Nah, veel succes ermee.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik moest met mijn vrienden een rap maken en dat hebben we gedaan d.m.v een melodietje op Youtube zoeken.. verder zou ik het ook niet weten.