Wat is Soul?

Ik moet een Profielwerkstuk maken over soul
kan iemand mij hier misschien mee helpen? Of zou iemand hier verdere informatie over kunnen geven? (alvast bedankt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Muziek
1.9K
Amadea
12 jaar geleden
Gebruik eens de Zoek-knop van Goeie Vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/definitie-soul-muziekstijl.278656
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
mag je geen eigen onderwerp kiezen voor je profielwerkstuk of......

Antwoorden (3)

Soul is een muziekstijl die in de jaren 1950 en '60 ontstond uit rhythm-and-blues en gospelmuziek bij de Afro-Amerikaanse bevolking in het zuiden van de Verenigde Staten.
12 jaar geleden
Soul is een muziekstijl die in de jaren 1950 en '60 ontstond uit rhythm-and-blues en gospelmuziek bij de Afro-Amerikaanse bevolking in het zuiden van de Verenigde Staten. Hoofdvertegenwoordigers waren Ray Charles, Sam Cooke, James Brown, Aretha Franklin en Stevie Wonder. Bij soul figureert veelal een zanger(es) met ondersteuning van achtergrondzang en een band met ritmesectie en koperblazers.
Zie verder in Wikipedia:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Soul

Toegevoegd na 2 minuten:
Of ook(engels):
http://en.wikipedia.org/wiki/Soul
fremar
12 jaar geleden
Zwarte dansmuziek uit de jaren zestig, ontstaan uit de rhythm & blues, die ook zeer populair word bij het blanke poppubliek.

--------------------------------------------------------------------------------

Soul ontstaat in de vroege jaren zestig in de Verenigde Staten vanuit de rhythm en blues (R&B). Zwarte Amerikaanse jongeren beleven, net als hun blanke leeftijdsgenoten tien jaar daarvoor, financieel betere tijden en storten zich in het uitgaansleven. Er ontstaat behoefte aan meer gestileerde zwarte dansmuziek. Het platenlabel Motown Records uit Detroit voorziet zeer succesvol in die behoefte met acts als The Supremes, The Four Tops, The Temptations en Smokey Robinson & The Miracles. Deze nieuwe zwarte dansmuziek slaat vanaf 1964 ook aan bij het blanke poppubliek, met name in Engeland, Nederland en Duitsland. Al snel waaien ook rauwere vormen, uitgebracht op labels als Stax en Hi, over naar Europa. In 1967 reist de Stax Soul Revue, met o.a. Otis Redding, Sam & Dave en Booker T & The MG's, met veel succes door Europa.