uit welk land komt de viool en hoe is hij ontwikkeld?

ik intresseer me zeer voor muziekinstrumenten waaronder de viool. nu vraag ik mij af waar de viool (vedel) oorspronkelijk vandaan komt en hoe de ontwikkeling van de viool in zijn werk is gegaan.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Muziek
2.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
dankjewel zomaar.

Het beste antwoord

De engelse wikipedia heeft en leuk artikel over de geschiedenis van de viool.

http://en.wikipedia.org/wiki/History_of_the_violin

De viool is ontwikkeld uit de byzantijnse lier en de rabab (eigenlijk hetzelfde instrument, maar dan in gebruik in de islamitische wereld in de 9e eeuw).

Die lier werd uit het oosten naar het westen verspreid, terwijl de rabab in europa kwam via het Iberische schiereiland. Vanuit deze instrumenten is uiteindelijk de moderne viool ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wie de eerste viool heeft gemaakt is onbekend. Algemeen wordt aangenomen dat de viool rond 1550 in Italië ontstond in de vioolbouwcentra Brescia en Cremona. In de middeleeuwen bestonden er veel verschillende snaarinstrumenten. Sommige werden getokkeld, zoals de luit, andere werden gestreken, zoals de vedel en de rebec, een smal peervormig instrument. Ook de elegante lira da braccio, die al de vorm van de huidige viool had, kan als een voorloper worden beschouwd