Veel bioscopen zijn aangesloten bij een bioscoopketen. Een bekend voorbeeld is de Pathé bioscoop.
Bij een bioscoopketen als Pathé wordt door één persoon voor meerdere steden tegelijk verschillende films aangekocht, vanuit een centraal inkoopbeleid. Alle Pathé bioscopen hebben afspraken met een bepaald aantal distributeurs om films te vertonen.

Kleine bioscopen en filmhuizen regelen het inkopen van de films vaak zelf. Zij hebben iemand in dienst die bepaalt welke films er draaien. Die persoon maakt afspraken met distributeurs. Cinemien is bijvoorbeeld zo'n filmdistributeur voor filmhuizen. Cinemien selecteert haar films op de internationale filmfestivals zoals: Berlijn, Cannes, Locarno, Rotterdam Toronto en Venetië en op grote internationale filmmarkten zoals de AFM in Los Angeles. Bij aankoop van de films staat de kwaliteit voorop.
Cinemien heeft films in alle genres, uit alle landen van de wereld in haar catalogus. Jaarlijks worden ca. 20 speelfilms en enkele documentaires uitgebracht, variërend van een kleine Engelse komedie tot een groot Italiaans meesterwerk.
Lantaren-Venster is een filmhuis in Rotterdam, dus geen grote bioscoopketen. De programmeur vertelt hoe hij de kinderfilms in dit filmhuis selecteert.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

ik neem aan dat de filmmaker zelf beslist in welke landen hij graag de film wil uitbrengen en als daar bijvoorbeeld Nederland tussen zit, dan zullen de bioscopen zelf kijken of ze de film wel of niet willen draaien.

Als zij denken dat er geen hond op af komt, dan zullen ze hem niet draaien.... ze willen natuurlijk wel winst maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteindelijk jijzelf. Draaien er films die bijna niemand wil zien dan komt er geen geld in het laatje, dus de consument bepaald het aanbod. Zowel voor de filmmakers als de bioscoop exploitanten.