Hoe is het mogelijk dat in de 60s al hd films werden gemaakt?

De bekende film 'The Good, The Bad And The Ugly' uit 1966 is in HD (720p) beschikbaar. Hoe kan dat? Waren er indertijd al camera's van dergelijk goede aard?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Het beste antwoord

Ja. "Bioscoopfilms" zijn vaak op 35mm film opgenomen. Eigenlijk 24 foto's per seconde. De VHS en DVD van die oude film waren van mindere kwaliteit dan de originele film. Nu met HD (1080p/2K) en UHD (2160p/4K) komen we weer in het bereik van die kwaliteit en kan je als consument van ongeveer dezelfde kwaliteit genieten als in de bioscoop.

Toegevoegd na 4 minuten:
Eigenlijk is het nu wat vreemd dat een digitale bioscoop(vaak 2K) ongeveer dezelfde resolutie heeft als je HDTV(1080p) thuis. Of als je een UHDTV hebt dat je een hogere resolutie hebt op een scherm dat kleiner is in je oogbeeld.

Toegevoegd na 7 minuten:
Overigens is de stelling/vraag
"Hoe is het mogelijk dat in de 60s al hd films werden gemaakt"
Niet echt juist. 35mm heeft een bepaalde kwaliteit/scherpte waarbij het zinvol is om weer naar de master terug te gaan om die in te scannen ook bij de huidige HD-resoluties (ten op zichte van DVD).

Toegevoegd na 8 minuten:
Overigens zijn er ook zat films waarbij de filmkwaliteit zo slecht is dat het kopen van de Blu-ray geen of weinig zin heeft tegenover de DVD.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Reddie
8 jaar geleden
Gelukkig heb jij nog historisch besef.
Tegenwoordig denken ze dat er altijd al digitale film is geweest.
Compleet met alle terminologie.
Plus.