Bij de aftiteling van een film staan vaak afkortingen zoals asc achter bv de fotografieman Wat betekenen die afkortingen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.5K

Antwoorden (1)

American Society of Cinematographers

Toegevoegd na 31 seconden:
het gilde van Amerikaanse cameralieden. Het is zo'n eer tot dit genootschap te mogen behoren, dat het als een soort van eretitel op de credits vermeld wordt. Zie verder de website www.theasc.com. Merkwaardig genoeg is alleen cameralieden deze eer beschoren, en niet de regisseurs, acteurs, editors, geluidsmensen of art directors, hoewel die ook eigen gildes hebben. Ook in Nederland kom je steeds vaker bij een cameracredit de toevoeging NSC tegen (Netherlands Society of Cinematographers: www.cinematography.nl).