Hoe komt het dat het maken/produceren van een (Hollywood) film zoveel geld kost?

Niet elke film natuurlijk maar een heleboel films hebben budgetten van meer dan $100 miljoen en de film Batman dark knight rises zelfs een budget van $250 miljoen, hoe maken ze al dat geld op bij het produceren van een film?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.6K

Antwoorden (2)

Acteurs zijn zeer duren mensen vele miljoen per film ontvangen hoofdrolspelers. Daarnaast is de productie en de locaties nog een grote post.
11 jaar geleden
Het meeste gaat op aan salarissen.
Rond een filmset zijn, naast de acteurs, vaak tientallen mensen aan het werk: stand-ins, stuntmannen en -vrouwen, licht, geluid, makeup, requisieten eten en drinken, enzovoorts.
Als je dan bedenkt dat het vaak wel een dag kan duren om enkele minuten film er goed op te krijgen kom je aan heel veel mensuren.

Daarna moet al dat ruwe materiaal nog gemonteerd worden, van goed geluid voorzien, muziek erbij, bij grote producties speciaal gecomponeerd, en eventueel door een orkest of band gespeeld (en gerepeteerd).

Beroemde filmsterren verdienen een flink salaris, een gerenommeerde regisseur werkt ook niet voor het minimumloon.

Voordat een film in productie kan moeten er scenarios en draaiboeken gemaakt worden.
Als er special effects zijn (ontploffingen, crashende auto's, enge monsters...) zijn daar ook weer teams van mensen mee aan de slag.
Soms worden special effects met een computer toegevoegd, daar is (dure) software en hardware voor nodig, maar vooral computer graphics artiesten. Een goed special effect in computer graphics kost ook weer honderden uren werk.

Bij 'kaskrakers' wordt aan al dat soort dingen nog weer veel meer tijd en geld besteed omdat het tot in de details moet kloppen. (B films heten niet voor niks B films: er is meestal veel minder aandacht - lees geld - besteed.)